nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fem steg som kvalitetssäkrar rekryteringen

En dålig rekryteringsupplevelse skrämmer inte bara bort kandidaten som jobbsökare, i värsta fall riskerar ni att förlora kunder på köpet. Några enkla steg kan höja kvaliteten på er rekryteringsprocess avsevärt.

FOTO: Shutterstock

Få rekryterande företag lägger vikt vid att ge varje arbetssökande en god helhetsupplevelse. Det kan få negativa konsekvenser. En undersökning av Harris Interactive visar att jobbsökare som fått en dålig rekryteringsupplevelse inte kommer att söka jobb på företaget igen (42 procent), säger till andra kandidater att inte söka jobb där (22 procent) och säger åt andra att inte handla varor och tjänster av företaget (9 procent).

En dålig rekryteringsupplevelse kan alltså sänka försäljningen i längden. Idag går det dessutom snabbare än någonsin. 34 procent av kandidater som upplevt en dålig rekryteringsprocess är beredda att dela upplevelsen i sociala medier, enligt samma undersökning.

Höj kvaliteten på rekryteringen

Men det finns råd och bot. Den simpla medicinen är kommunikation. Håll kandidaterna informerade och uppdaterade under processens gång.

1. Presentera öppet och enkelt rekryteringsprocessen från A till Ö med tidsramar.

2. Återkoppla till alla sökande när tjänsten har tillsatts.

3. Tydliggör all information om tjänsten och förmånspaketet och presentera denna information till alla sökande.

4. Förenkla ansökningsprocessen. Om ni har ett digitalt system för att ta emot ansökningar, se till att inte avkräva kandidaterna på samma information manuellt som de kan ladda upp i ett cv. Enkelhet är ledordet.

5. Sist men inte minst. Börja se era kandidater som era kunder och inse att rekrytering är arbetslivets svar på dejting: Båda sidor ska fatta tycke för varandra för att en hållbar relation ska komma till stånd.

Källa: Socialtalent.co.

Fler nyheter

Fokus på värderingar kan vara läpparnas bekännelse

En ny undersökning visar att trots att majoriteten av cheferna i olika organisationer anger att värderingar är grunden i verksamhetskulturen och en av de viktigaste faktorerna när de anställer och vidareutvecklar medarbetarna hanteras oftast arbetet utan strukturerade processer eller objektiv hantering. Arbetet sker istället baserat på magkänsla, med få inslag av fakta.

Akta dig för chefer som skriker åt sina barn

Krönika

Brukar du notera hur människor behandlar, pratar med eller pratar om, sina barn? Det kan vara en god indikation på med vilket anslag de också bemöter, eller kommer att bemöta, sina medarbetare. Föräldraskap är intimt förknippat med ledarskap. Föräldraskap ÄR i många dimensioner ledarskap. Skillnaden ligger kanske i att i föräldraskapet lägger man oftare bort […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här