nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fem sätt att lyckas med ledarutveckling

För att lyckas odla fram nya chefsämnen behövs mer än bara ledarutbildningar. En undersökning bland ledare i 2 000 företag visar att det finns fem saker gemensamt för dem som både får fram bra ledare och bra lönsamhet.

1. Fokus på företagskultur

Företagen som lyckas bäst jobbar aktivt med sin företagskultur. De både pratar om och lever efter den. Medarbetarna och ledningen vet vad kulturen innebär och kan agera utifrån den. Ett exempel är GE där kulturen kretsar kring verkställande, enkelhet och innovation. De värderingarna implementeras i alla delar av företaget och när någon får en chefsroll.

2. Nätverkar och tar risker

Företagen jobbar matrisorienterat över avdelningsgränser och de är risktagande. Det finns ett starkt samband mellan de här faktorerna och långsiktiga intäkter per medarbetare och vinstmarginal. Att jobba i en matrisorganisation ställer krav på cheferna att nätverka, röra sig mellan olika roller och bygga djup förståelse för verksamheten.

3. Lär genom nya intryck

Ledare utvecklas genom att utsättas för nya intryck och situationer – att interagera med kollegor, experter och kunder och jobba med nya områden.

4. Delar kunskap

De här företagen ser till att dela kunskap. De diskuterar genomförda uppgifter, de pratar om misstag och negativa händelser och de har åtminstone drag av att ha en lärande kultur. Det finns ett inkluderande klimat där alla kan säga vad de tycker vilket gör att problem snabbt kommer upp och kan åtgärdas.

5. Bakar in ledarutveckling

Ledarutvecklingsprogram används men de kopplas nära ihop med den egna verksamheten och HR-funktionen ser till att programmen alltid är relevanta för det egna företaget. 

Källa: Harvard business review

Läs också artikeln Säkra det framtida ledarskapet.

Fler nyheter

Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande

Den digitala omställningen innebär en stor positiv möjlighet för tillverkningsindustrin, men gör det också svårare att fatta långsiktiga beslut. Det visar en undersökning bland beslutsfattare i branschen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här