nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fem lärdomar som gör dig till en bättre vd

Gail McGovern är vd för amerikanska Röda Korset och enda kvinnan i president Barack Obamas ledarråd. Här följer fem lärdomar som vilken chef som helst kan ta efter.

Gail McGovern, vd för amerikanska Röda Korset. FOTO: Dennis Drenner/American Red Cross

1. Gör dig av med din rädsla för att tala inför andra. I början av sin karriär, när Gail var en ung dataprogrammerare, fick hon frågan av sin dåvarande chef om hon ville börja undervisa andra. Hon vägrade. Men chefen gav inte med sig och Gail tvingades komma över sin rädsla att tala inför andra. Första lektionen var hemsk, men snart började hon bli varm i kläderna – och kunde komma vidare i sin karriär.

2. Lär dig delegera. Gail gjorde det typiska nybörjarmisstaget bland chefer: att göra jobbet själv istället för att delegera. När hon så klagade till sin chef, sa denne: ”Du måste känna det som att du gör tio personers jobb, eller hur? Gissa vad, du har tio medarbetare anställda.” Orden blev en vändpunkt. Efter det började Gail dela ut arbetsuppgifter och stämma av hur det gick. Idag är hon inte rädd att ställa frågor om överskridna budgetar eller varför en arbetsuppgift inte är klar.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här