nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fem farliga medarbetartyper

Trots ett rigoröst rekryteringsförfarande (för det har ni väl i er organisation?) slinker det då och då in en medarbetare som förstör. Ibland är han eller hon till och med en chef. Så här identifierar du det skadliga beteendet och gör något åt det.

Göran Röran

Behöver hjälp i tid och otid, saknar organisationsförmåga och trovärdighet, är passiv och motståndare till förändring. Drar ner energin och andra medarbetare när de får städa upp efter hans misstag.

Botemedlen: Erbjud extra kompetensutveckling. Ta fram en förbättringsplan. Följ upp kontinuerligt. Erbjud stöd för att på bästa sätt kunna stötta henne eller honom.

Jocke Slöfock

Ägnar all sin energi åt att undvika att arbeta. Har låg motivation, bryr sig inte om deadlines, har svårt att komma i tid, slösurfar mer än gärna och har hög grad av frånvaro.

Botemedlen: Ta redo på om det finns oklar förbittring hos medarbetaren, finns det någon händelse i historiken när medarbetaren känt sig förfördelad? Förtydliga förväntningar. Avkräv ansvar. Sök upp medarbetaren oannonserat. Se och belöna ansträngningar.

Fler nyheter

Missförstå mig fel!

Krönika

Tänk dig att du är på språng och du försöker att svara på en kollegas mejl. Du är kortfattad och rak. Inte alls otrevlig. Ändå blir mottagaren upprörd. ”Varför är du arg?” Du sitter sedan med din ledningsgrupp på ett månadsmöte och är helt säker på att ni kommit överens om vem som gör vad. Men en månad senare upptäcker du att ingenting har gjorts. Känner du igen dig?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här