nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fastna inte i dimman

Det var dimma när jag körde till jobbet i morse. Jag kunde se de röda lyktorna på bilen framför, och jag skymtade vägräckena när de susade förbi. Men längre fram var det bara vitt. Att köra bil när sikten är knapp är en obehaglig upplevelse. Automatiskt saktar du ner, skärper blicken och håller den hårt fäst på det lilla du ser precis framför dig.

Bra sikt framåt är också en fördel i ledningen av ett företag. Det är lättare att hålla hög hastighet och parera för hinder när du har blicken fäst långt i fjärran. Som vd och företagsledare gäller det att även i turbulenta tider ha förmågan att lyfta blicken. Att inte borra ner sig i kortsiktiga resultat eller agera på det som ligger precis framför motorhuven, utan resa sig över dimman och se vad som ligger framför. Att bygga verksamheten utifrån ett långsiktigt perspektiv som håller hela resan. Det är nog en av vd-rollens svåraste, men viktigaste utmaningar.

Temat för detta nummer är hållbara affärer. I grunden handlar det om långsiktighet. Att bygga en verksamhet som är hållbar, vare sig det gäller resurser, medarbetare, leverantörer eller miljö. Och inte minst i ett rent ekonomiskt perspektiv. För dessa frågor hänger ihop.

I detta nummer är det med en liten tår i ögat som jag skriver min sista ledare för Vd-tidningen. Det har varit en fantastisk tidning att jobba med. Jag har mött många spännande personer och fått inblick i både glädjeämnen och vedermödor som präglar vd-skapet. Framöver kommer jag att fokusera på att utveckla våra andra produkter inom förlaget och det är med varm hand som jag lämnar över ledningen till vår nya chefredaktör Jennie Jensen. Med henne vid ratten kommer vd-tidningen att fortsätta mot nya spännande resmål.

Välkommen Jennie!

Chefredaktören tipsar:

– I huvudet på en affärsaktivist

– Så lyckas du med målstyrning

Taggar:

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här