nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Fastna inte i dimman

Det var dimma när jag körde till jobbet i morse. Jag kunde se de röda lyktorna på bilen framför, och jag skymtade vägräckena när de susade förbi. Men längre fram var det bara vitt. Att köra bil när sikten är knapp är en obehaglig upplevelse. Automatiskt saktar du ner, skärper blicken och håller den hårt fäst på det lilla du ser precis framför dig.

Bra sikt framåt är också en fördel i ledningen av ett företag. Det är lättare att hålla hög hastighet och parera för hinder när du har blicken fäst långt i fjärran. Som vd och företagsledare gäller det att även i turbulenta tider ha förmågan att lyfta blicken. Att inte borra ner sig i kortsiktiga resultat eller agera på det som ligger precis framför motorhuven, utan resa sig över dimman och se vad som ligger framför. Att bygga verksamheten utifrån ett långsiktigt perspektiv som håller hela resan. Det är nog en av vd-rollens svåraste, men viktigaste utmaningar.

Temat för detta nummer är hållbara affärer. I grunden handlar det om långsiktighet. Att bygga en verksamhet som är hållbar, vare sig det gäller resurser, medarbetare, leverantörer eller miljö. Och inte minst i ett rent ekonomiskt perspektiv. För dessa frågor hänger ihop.

I detta nummer är det med en liten tår i ögat som jag skriver min sista ledare för Vd-tidningen. Det har varit en fantastisk tidning att jobba med. Jag har mött många spännande personer och fått inblick i både glädjeämnen och vedermödor som präglar vd-skapet. Framöver kommer jag att fokusera på att utveckla våra andra produkter inom förlaget och det är med varm hand som jag lämnar över ledningen till vår nya chefredaktör Jennie Jensen. Med henne vid ratten kommer vd-tidningen att fortsätta mot nya spännande resmål.

Välkommen Jennie!

Chefredaktören tipsar:

– I huvudet på en affärsaktivist

– Så lyckas du med målstyrning

Taggar:

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här