nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

3 tips kring arbetsmiljöföreskrifterna

Nära två av 10 småföretagare känner inte till de nya arbetsmiljöföreskrifterna som trädde i kraft för två år sedan. Detta visar en färsk undersökning som Länsförsäkringar gjort.

8 procent av småföretagarna arbetar i dagsläget mer systematiskt på grund av arbetsmiljöföreskrifterna medan 22 procent anser att de inte varit till hjälp alls.

De nya arbetsmiljöföreskrifterna som förtydligar arbetsgivarens ansvar kring organisatorisk och social arbetsmiljö infördes den 31 mars 2016. Trots det känner många företagare inte till dem. Bland småföretag med 1 till 4 anställda är okunskapen störst, här känner 20 procent inte till föreskrifterna. I företag med 5 till 10 anställda är motsvarande siffra 7 procent.

– Vi ser att psykisk ohälsa ökar på arbetsplatser och nästan varannan arbetsgivare, oavsett kön, upplever att de inte har kompetens att hantera frågorna. Arbetsmiljöföreskrifterna ska bland annat förebygga risken att ohälsa uppstår på grund av den sociala eller organisatoriska arbetsmiljön och därför är det väldigt viktigt att småföretagen känner till föreskrifterna. De är en stor hjälp i att förbättra arbetsmiljön vilket vi ser behövs på många arbetsplatser idag, menar Länsförsäkringars hälsostrateg Kristina Ström Olsson.

Få småföretag uppger att de börjat arbeta systematiskt med arbetsmiljön. I småföretag med 1-4 anställda uppger 7 procent att föreskrifterna faktiskt har bidragit medan motsvarande siffra för lite större småföretag är 15 procent. 30 procent anser att de redan jobbar systematiskt med arbetsmiljöfrågor. I samma undersökning anger tre av fyra småföretagare att de inte är oroade över att någon eller några av deras anställda ska bli sjukskrivna det närmaste året.

– Det finns många utmaningar för de mindre arbetsgivarna när det gäller arbetsmiljöfrågor. En del i föreskrifterna handlar exempelvis om att hjälpa medarbetare att prioritera, att avlasta vid behov och att ge dem utrymme för återhämtning. Det rimmar illa med att många småföretagare enligt våra siffror flyttar över arbetsuppgifter på andra medarbetare vid sjukskrivning, säger Kristina Ström Olsson.

Undersökningen genomfördes genom telefonintervjuer med 1 000 slumpmässigt utvalda företagsledare i företag med 1 till 10 anställda. Intervjuerna gjordes av PFM Research på uppdrag av Länsförsäkringar. Frågeställningarna var: Hur har arbetsmiljöföreskrifterna hjälpt dig att ta ditt arbetsgivaransvar?

Kristinas Ström Olssons tips om hur småföretagare kan använda arbetsmiljöföreskrifterna:

1. Ha regelbundna medarbetarsamtal kring förväntningar, prestation och arbetsbelastning.

2. Säkerställ nolltolerans kring mobbning och särbehandling.

3. Jobba med tidiga insatser, genom att agera i tid vid fysisk eller psykisk ohälsa kan skadan minimeras.

Fler nyheter

Hållbarhet en viktig fråga

En ny rapport visar att potentiella medarbetare anser att företag och organisationer som arbetar aktivt med hållbarhet har högre attraktionskraft. Likaså är det viktigt för många verksamheter att vara etablerade i en kommun som arbetar för hållbar utveckling.

AI kan hjälpa ledare

En ny studie visar att Artificiell intelligent, AI, förstärker framgångsrika ledares färdigheter, hjälper dem att sätta bättre mål och frigöra tid. AI kan hjälpa ledare att vara just ledare.

Nytt verktyg som stöttar chefer

Prevent har tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK tagit fram ett enkelt webbverktyg som ger tips och råd om hur man som ledare skapar en hållbar arbetsmiljö där alla trivs och känner sig delaktiga.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här