nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Få familjeföretag överlever generationsskiften

Endast var tionde familjeföretag kommer att kunna drivas vidare av en tredje generation. Det visar en ny rapport från PWC. I de flesta fall är orsaken bristande kommunikation och bristande förtroende mellan föräldrar och barn.

Enligt en rapport från revisionsbolaget PWC är det bara 12 procent av familjeföretagen som finns kvar för tredje generationens familjemedlem att överta. Sannolikheten för att en eventuell sjätte generation tar över familjeföretaget är 1 procent.

För att lyckas med att övervinna ett generationsskifte lyfter rapporten fram tre vanliga hinder som måste överbryggas, för det första generationsklyftan mellan den nuvarande generationen och den kommande generationen.

– Övergången från en generation till en annan har alltid varit ett riskmoment för familjeföretag och är idag större än någonsin. Inte minst till följd av globala megatrender såsom demografiska förändringar, urbanisering, klimatförändringar och ny teknik, säger Henrik Steinbrecher, Global Middle Market Leader på PWC.

Det andra hindret är förtroendeklyftan mellan generationerna. Hela 88 procent av den kommande generationen företagare säger att de måste arbeta ännu hårdare än andra på företaget för att visa vad de går för. En majoritet, 59 procent, anser att den enskilt största utmaningen de står inför är att vinna respekt från sina äldre medarbetare.

Det tredje hindret är kommunikationsklyftan. Det finns nämligen en tendens till att vissa i den äldre generationen överskattar hur väl de drivit verksamheten samtidigt som de underskattar barnens förmåga att göra ett lika bra arbete.

Enligt Henrik Steinbrecher är de företag som i god tid förbereder generationsskiftet ofta de som klarar skiftet bäst. Helst ska förberedelserna ske fem till sju år i förväg och med en tydlig plan för roller, ansvar och tidsramar.

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här