nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Energibranschen ökar mest i Svenskt Kvalitetsindex

Energibranschen har ökat mest sedan 2010 i kundnöjdhetsundersökningen svenskt Kvalitetsindex som tittat på ett antal branscher. Bland de branscher som minskat mest finns bank- och finansbranschen.

I svenskt Kvalitetsindex har 200 000 kunder fått ge sin syn på sin kundnöjdhet gentemot ett 15-tal branscher. Här kan konstateras att Energibranschen ökat mest sedan 2010. Det beror på att kundklagomålen minskat betydligt. Från att ha varit sämsta bransch här för 6-7 år sedan har man nu blivit en av de bästa i detta avseende. Vidare har man börjat fokusera på kundernas verklighet, inte sin egen. Slutligen har kundernas förväntningar ökat signifikant på energibranschen de senaste åren, men detta har också kopplats till större engagemang.

Bland de branscher som kommer högt i undersökningen kan företagstjänster och fastighetsförmedling nämnas. Trots att de relativt ofta är negativt omtalade i media så är kunderna riktigt nöjda.

– Det som kännetecknar dessa två branscher är en oerhörd styrka i den faktiska kundrelationen, säger Johan Parmler, vd på svenskt Kvalitetsindex. Trots negativ media så är den personliga relationen så pass stark och värderas väldigt högt av kunderna. Man kan säga att aktörerna i de här två branscherna har en väldigt bra kontroll över kundupplevelsen.

I de branscher som minskar mest i kundnöjdhet de senaste åren, exempelvis bank, så det mer mjuka faktorer som driver kundupplevelsen.

– Utmaningen är att de mjuka faktorerna styrs mångt och mycket av externa händelser som en organisation inte alltid har kontroll över, säger Johan Parmler. Det är en trend som måste brytas. Aktörerna inom bank- och finanssektor måste få kunderna att i större utsträckning värdesätta de tjänster och den service de erbjuder.

Fler nyheter

Träning i dialog skapar driftiga arbetsteam

Forskaren Tomas Jungert vid Lunds universitet visar i en studie att övningar i dialog och i att ge återkoppling skapar driftiga och trygga arbetsteam. Arbetsgrupper som tränades i detta upplevde en ökad inre drivkraft och de trivdes bättre på jobbet än grupper som inte fick samma träning.

Skanska ”Årets mångfaldssmarta företag”

Föreningen MINE, som arbetar tillsammans med näringslivet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet, har tilldelat Skanska utmärkelsen Årets mångfaldssmarta företag/organisationen. Motiveringen är att Skanska under de senaste åren lyckats utmärka sig som en förebild - inte enbart i den egna branschen och i Sverige, utan även globalt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här