nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Illustration: Shutterstock

En vd:s fyra viktigaste egenskaper

I världens mest omfattande ledarskapsstudie Ceo Genome, som nyligen slutförts, har forskningsteamet identifierat de fyra viktigaste egenskaperna för en vd.

Studien har genomförts av 14 forskare under tio års tid där de följ 17 000 ledare varav 2 000 var verkställande direktörer. Forskarna kom från University of Chicago, Copenhagen Business School och från SAS Inc.

Deras slutsats är att dessa fyra egenskaperna är de viktigaste för att en vd ska bli framgångsrik:

1. Att kunna fatta snabba beslut

Det gäller att vara beslutsam och kunna förankra dessa beslut i organisationen. Forskarna menar att en bra vd är medveten om att ett dåligt beslut kan vara bättre än att inte göra något alls.

2. Kunna få med sig medarbetarna

Det gäller att få med sig medarbetarna och andra intressenter när beslutet väl är fattat. En bra vd förstår medarbetarnas behov och motivation.

3. Vara flexibel

Att snabbt reagera mot oförutsedda utmaningar och möjligheter är ett måste för alla bra ledare. Studien visar att en vd som anpassar sig snabbt har sex till sju gånger större chans att bli framgångsrik.

4 Producera resultat

Både medarbetare och andra intressenter litar på en ledare som uppnår de mål som satts. En vd som producerar tillförlitliga resultat har 15 gånger större chans att lyckas.

Fler nyheter

Träning i dialog skapar driftiga arbetsteam

Forskaren Tomas Jungert vid Lunds universitet visar i en studie att övningar i dialog och i att ge återkoppling skapar driftiga och trygga arbetsteam. Arbetsgrupper som tränades i detta upplevde en ökad inre drivkraft och de trivdes bättre på jobbet än grupper som inte fick samma träning.

Skanska ”Årets mångfaldssmarta företag”

Föreningen MINE, som arbetar tillsammans med näringslivet för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet, har tilldelat Skanska utmärkelsen Årets mångfaldssmarta företag/organisationen. Motiveringen är att Skanska under de senaste åren lyckats utmärka sig som en förebild - inte enbart i den egna branschen och i Sverige, utan även globalt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här