nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

En för en, alla för alla

Mannen skakar av köld. Han ligger på marken och täcker sig med utrivna sidor ur en dagstidning. Gråten ligger som en klump i halsen när jag passerar mannen på väg mot ett frukostseminarium om affärsutveckling. Krocken mellan min och hans verklighet känns fruktansvärt brutal.

Under mötet får jag veta att företag kan söka stöd av bland andra Tillväxtverket, 80 miljoner kronor ska delas ut. En bra möjlighet för företag med utvecklingsidéer. Jag sitter med tankarna hos mannen i tunneln under mötet och tänker att aldrig tidigare har det varit så viktigt för företag att stå för någonting mer än strävan efter lönsamhet. Det räcker inte att tycka att man gör gott genom att skapa arbetstillfällen och efterfrågade produkter och tjänster. Man måste vilja någonting i samhället också.

Ta skoföretaget Tom’s till exempel. Grundaren Blake Mycoskie fick sin idé i slummen i Argentina: Den som köper ett par skor kanske också vill visa solidaritet med fattiga. Idag, åtta år senare, har 10 miljoner par skor delats ut i utvecklingsländer enligt en artikel i SvD Näringsliv. Nu ska företaget tillämpa affärsmodellen ”One for one” på fler områden, först kaffe och därefter ett nytt affärsområde varje år.

I år är det valår och det väcker tankar om framtiden. Vilket slags samhälle vill vi ha och hur kan vi som individer och företag bidra till dess utveckling?

Hör gärna av dig med hur ditt företag arbetar för mer än lönsamhet och tillväxt, vi är nyfikna!

Taggar:

Fler nyheter

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här