nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Eget vd-nätverk ger synergieffekter

När ett företag växer krävs det att medarbetare och chefer rustas i samma takt. Pär Börjesson, vd för Etikhus i Varberg, har startat ett vd-nätverk för att få stöd.

Pär Börjesson, vd Etikhus.
Pär Börjesson, vd Etikhus. FOTO: Mikael Pilstrand

Etikhus, grundat 1997, befinner sig i en skarp tillväxtfas. Det är villabyggnationer, lägenhetsprojekt och markplaner om vartannat. Företaget har infört verksamhetsledningssystemet Povel, ska ISO-certifieras och deltar i Produktionslyftet för att införa lean. Det kräver att personalstyrkan är uppdaterad, inte minst vd.

Tog saken i egna händer

När Pär Börjesson och några andra näringslivsprofiler i Varberg tyckte att de etablerade nätverken för företagare inte var tillräckligt givande, tog de saken i egna händer. Sedan två år tillbaka träffas nu nio företagsledare i Halland en halvdag per kvartal. Under träffarna håller en inbjuden talare föreläsning och sedan tar diskussionerna vid. Nätverkets deltagare turas om i par att vara värd för träffarna och en utsedd moderator driver mötet som kan ha teman som personal, marknad eller finans.

Sänkt gard bättre nätverk

Pär Börjesson säger att det tog ett tag, men snart öppnade sig gruppen, vilket lett till bra diskussioner.

– Målet är att vi inte bara ska berätta hur duktiga vi är, utan att våga säga vad vi är dåliga på, så att vi kan hjälpa varandra. Det har gjort oss starka och vi har också hittat flera möjligheter till samarbeten inom gruppen, till exempel utbildningar och personalaktiviteter.

Stärker varumärket

Nätverksandan finns nu genomgående i företaget och flera medarbetare är med i egna grupper eller föreningar, berättar Pär Börjesson.

– Det är ju människorna i företaget som bygger varumärket, så ju fler ställen vi är ute på, desto fler tentakler får vi ut. Det är inte bara vd som ska nätverka, utan hela personalen. Det skapar både delaktighet och stolthet.

Taggar:

Fler nyheter

Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande

Den digitala omställningen innebär en stor positiv möjlighet för tillverkningsindustrin, men gör det också svårare att fatta långsiktiga beslut. Det visar en undersökning bland beslutsfattare i branschen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här