nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Helena von Matern, Pamela Nyman och Johanna Svensson – grundare av reklambyrån Tomorro’. FOTO: Rikard Westman

Effektiva möten en orsak till deras framgångar

Reklambyrån Tomorro’ vann Svenska Designpriset 2016 och har kommit tvåa i Årets Byrå. En orsak till framgångarna är att de har lyckats effektivisera sina interna möten.

Det var i ledningsgruppen på Tomorro’ som problemet med tidsslukande interna möten först identifierades. Där kändes tiden särskilt knapp. Efter det startades en intern process med att revidera vad företagets möten var till för.

– Det är inte något speciellt för oss att möten tar mycket tid. När alla känner varandra och är bekväma är det lättare att hamna på sidospår, säger Johanna Svensson, vd för reklambyrån Tomorro’ med 12 anställda.

De började se över vad de egentligen gör på möten och strök allt som inte hörde hemma där. Utifrån det tog de fram en lista med vad som gäller.

– Det viktigaste är tydlighet, att alla vet varför de är med och vad som förväntas. Bara rätt personer är med på möten och detsamma gäller på kundmöten.

Effektiviseringen har gett tid över till själva produktionen och har gjort att alla känner sig trygga i sin roll på mötena. De upplever att det är skönt att veta vad det är för typ av möte och vad målet med det är.

Nackdelen, menar Johanna Svensson, kan vara att det är mer förarbete.

– Men i det långa loppet har det varit värt varenda minut i nedlagd tid.

Hon råder andra företag att se över hur deras möten ser ut i dag, att se vad som kan ändras, vad de vill få ut av möten och hur ett drömscenario skulle se ut.

– Ha en tydlig agenda med start- och sluttid. Med förberedelse kommer man långt. Bibehåll motivationen, råder Johanna Svensson.

Så här gjorde Tomorro: 10 spelregler gav effektiva möten – och tid till annat 

Fler nyheter

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Hur viktiga är psykologiska kontrakt?

I relationen mellan arbetsgivare och anställda skapas psykologiska kontrakt som ett oskrivet komplement till det formella anställningskontraktet. Genom att förstå betydelsen av psykologiska kontrakt kan arbetsgivare utveckla ett medvetet och strategiskt relationsinriktat ledarskap. 

Expertens 7 råd om förändringsledning

Småprat skapar förtroende

Globalisering, digitalisering, ökad konkurrens. Dagens ledare har att manövrera i ett landskap som präglas av ständiga förändringar.
– Nu har det blivit ännu viktigare med ett personligt ledarskap som präglas av förtroende och tydlighet, säger Gunnar Ekman, ekonomie doktor och före detta polis som numera utbildar och föreläser om ledarskap och förändringsarbete.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här