Duktiga e-handlare förenar det bästa av två världar

Affärerna För kosmetikaföretaget Kicks är e-handeln större än kedjans 250 butiker var för sig, enligt företagets marknadschef Nanna Hedlund. Hon tror att e-handeln kommer fortsätta att öka och att shoppingen allt mer sker via mobilen. Ett lyckokast är att väva ihop e-handel med shopping i butik.

Duktiga e-handlare förenar det bästa av två världar
Pressbild

Nyckeln till Kicks framgångar med e-handel (företaget utsågs bland annat till årets e-handelsföretag vid detaljhandelsgalan Retail Awards 2013) förklarar Nanna Hedlund med samverkan mellan e-handel och de fysiska butikerna.

– Vi erbjuder fria leveranser till alla våra 143 butiker i Sverige samt vice versa; vårt fulla e-handelssortiment för beställning i alla våra fysiska butiker. Vi kan därmed kombinera det bästa av två världar: personlig vägledning av experter i butik tillsammans med e-handelns unika tillgänglighet och möjlighet till stort och effektivt lager.

Piratkopior utmanar prisbilden

Den stora utmaningen för den bransch Kicks verkar i är problemet med piratkopior.

– Skönhetsprodukter är en av världens mest kopierade kategorier och det är estimerat att det säljs oäkta produkter till ett värde av 440 miljoner euro i månaden vilket såklart stör marknaden på flera sätt, till exempel vad gäller konsumenternas prisförväntan, säger Nanna Hedlund.

Konsumenten har större makt

Hennes råd är att inte vänta med att starta upp e-handel och att utgå ifrån att göra det enkelt att handla via mobilen. För att lyckas med e-handel behövs bland annat effektiv logistik, snabba leveranser, en användarvänlig sajt och trygga betallösningar. Några genvägar till detta tror inte Nanna Hedlund på. Istället poängterar hon vikten av att ha en robust affärsstrategi eftersom den blir hårdare prövad när konsumenterna får mer makt.

– Det mest grundläggande är som vanligt att ha tänkt efter före och kartlagt vad som krävs för att lyckas inom sitt segment. Utvecklingen inom e-handeln har gett konsumenterna en större makt och det är de som avgör förutsättningarna för din strategi online.

Fakta

Läs mer

I Vd-tidningen nummer 3 skriver vi fler artiklar om hur du lyckas med e-handel.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.