nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Duellen: Går det att motivera med pengar?

Vi jobbar alla för att försörja oss. Men är lönen en av de främsta anledningarna till att vi anstränger oss på jobbet? Vi frågar: Går det att motivera människor med pengar?

Tommie Cau, Goodwicket och Erik Wikander, Mäklarhuset.
Tommie Cau, Goodwicket och Erik Wikander, Mäklarhuset.

Tommie Cau, entreprenör och varumärkesstrateg, partner på konsultföretaget Goodwicket: Nja

Går det att motivera människor med pengar?

– Det enkla svaret är ja – och nej. Du kan motivera med pengar, men frågan är hur mycket och hur länge. Många i Sverige har nått högre i den klassiska motivationspyramiden och då blir andra belöningar än pengar viktigt. Allt från gemenskap till erkännande och att ingå i ett större sammanhang. Känslan av att man är med och bidrar, att kunna ta karriärkliv, man motiveras av att jobba med saker som stärker ens identitet.

Vilka är de viktigaste motivationsfaktorerna för dig?

– När jag var 24 år var pengar viktigt. Nu är frihet och ansvar, att kunna bestämma själv och att få erkännande mer viktigt. Det och att i högre utsträckning kunna jobba med något som har en mening. Jobbar du mycket för en hög lön men saknar erkännande och de andra mjuka belöningarna, då spelar pengarna till slut ingen roll. Det kan kännas som att du jobbar och jobbar utan att få något för det, trots att du är välbetald.

Hur ser du på bonussystem?

– Utmaningen är alltid att koppla bonus till prestation. Leder bonus till en prestation och kan prestationen härröras till en viss individ? Jag tror på belöningar i form av till exempel utbildning och resor. Företagen vill betala för saker som stärker identiteten och som hjälper människor att utvecklas, något som företagen i slutänden tjänar tillbaka.

Vad tänker du om vinstdelning kopplat till motivation?

– Om alla jobbar hårt så är det bra att alla är med och delar på vinsten. Ännu bättre är om personalen kan bli delägare, något som vi har gjort. Startupföretag har inte mycket pengar att strö över personalen, men de lyckas hitta människor som vill arbeta för dem. De människorna drivs av att de vill förändra eller bygga något. De är villiga att gå till ett ställe där det inte finns bonusar eller feta löner, men någonting annat. Det är häftigt.

Erik Wikander, vd Mäklarhuset: Ja

Går det att motivera människor med pengar?

– Ja, det är klart att det gör. Pengar är en viktig drivkraft för många, men också något som kan förändras över tid och generationer. Det är lätt att gå fel och tänka utifrån sig själv, att det som motiverar mig motiverar andra. Vår bransch är 100 procent provisionsbaserad. Men jag är inte säker på att det kommer vara ett hållbart system i framtiden för att attrahera de bästa personerna. En lön som bygger på 100 procent provision kan avskräcka duktiga personer.

Vilka är de viktigaste motivationsfaktorerna för dig?

– Jag drivs väldigt mycket av utveckling och att se ett resultat av den. Det är den största motivationsdrivkraften jag har. Den är inte direkt kopplad till pengar, så jag motsäger mig själv. Men att påverka och utveckla ett företags inriktning, att kunna utveckla affären, det motiverar mig.

Hur ser du på bonussystem?

– Bonusen ska vara den lilla extra kryddan ovanpå, inte hela intjäningen. Bonusen ska bygga på hårdfakta som att min försäljning har ökat från x enheter till y enheter. Men jag är rädd att bonus ibland innehåller en för subjektiv grad av bedömning och det är inte bra. Då handlar det i stället om att den anställda har en bra relation till den som bestämmer. Jag vill att det ska vara tydligt, mätbart och rättvist för alla parter.

Vad tänker du om vinstdelning kopplat till motivation?

– Jag tror personligen mer på bonus som du kan påverka och relatera till själv. I ett stort företag kan det vara svårt med vinstdelning för att det kan vara svårt att se hur den egna insatsen påverkar resultatet. Generellt är jag för att man ska få en belöning som är kopplad till den egna insatsen och då är bonus bättre än vinstdelning.

Taggar:

Fler nyheter

Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande

Den digitala omställningen innebär en stor positiv möjlighet för tillverkningsindustrin, men gör det också svårare att fatta långsiktiga beslut. Det visar en undersökning bland beslutsfattare i branschen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här