nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Digitalisering i topp för nordiska styrelser

I andra länder står strategi högst på styrelsernas agenda, men i Norden är i stället digitalisering i topp. Trots det har färre nordiska bolag en heltäckande digital strategi jämfört med andra länder. Det visar en ny undersökning om hur styrelser agerar.

Fler än 650 styrelseledamöter från Storbritannien, Norden och Asien-Stilla havsregionen har varit med i undersökningen som genomförts av konsultbolagen Alumni och Harvey Nash.

Den visar bland annat att bara 9 procent av företagen i Norden anser att de har en heltäckande digital strategi, jämfört med 14 procent sett över alla regioner.

– Många styrelser arbetar fortfarande med att i grunden förstå digitaliseringens möjligheter och hot i det egna sammanhanget. Först därefter kan styrelsen fullt ut fatta beslut om och känna en trygghet i en digital strategi, säger Olof Franck, ansvarig för Alumnis Digital Practice i Norden.

Förvånansvärt många, 41 procent (39 procent i Norden) tror inte att deras verksamhet är vare sig disruptiv eller utsatt för disruptiva förändringar, det vill säga utmanar eller utmanas genom digitala initiativ.

Mer objektiv rekrytering

Undersökningen visar också att fyra av tio styrelsetillsättningar görs utan någon formell process, men i Norden är det delvis annorlunda. Här är 43 procent av tillsatta styrelsemedlemmar inte kända av organisationen sedan tidigare.

Det kan spegla ett tydligare fokus på styrelsens sammansättning och att mångfaldssträvanden gör att valberedningarna letar utanför befintliga nätverk.

Olika skäl för ”good business”

Norden urskiljer sig också i frågan om samhällspåverkan och ”good business” på styrelsens agenda. I Norden görs en tydlig koppling till långsiktig ekonomisk lönsamhet, medan man i andra regioner prioriterar ämnet mer utifrån de anställdas engagemang och varumärkesbyggande syften.

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd? Och hur ska det gå till?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här