nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Digital disruption, när nya, digitalt baserade sätt att göra saker kastar omkull ett helt produktionssystem, innebär också att det har blivit allt svårare för beslutsfattare i tillverkningnsindustrin att fatta långsiktiga beslut. FOTO: Shutterstock

Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande

Den digitala omställningen innebär en stor positiv möjlighet för tillverkningsindustrin, men gör det också svårare att fatta långsiktiga beslut. Det visar en undersökning bland beslutsfattare i branschen.

Närmare två tredjedelar av företagsledarna inom tillverkningsindustri uppger att den digitala omställningen är den största utmaningen för tillverkningsindustrin. En övervägande majoritet, 80 procent, upplever att digitaliseringen har en positiv effekt på såväl företag som branschen i stort. Det visar en undersökning som Censuswide gjort på uppdrag av Fujitsu.

Svårt att tänka långsiktigt

Även om företagsledarna är entusiastiska inför digitaliseringen så uppger drygt två tredjedelar att digital disruption gör det svårare att fatta långsiktiga beslut. 98 procent menar att deras organisationer redan har påverkats av den digitala omställningen och 90 procent säger sig även ha vidtagit åtgärder för att dra nytta av utvecklingen.

Tekniska experter behövs

Många beslutsfattare upplever också att de idag är mer bekväma med att fatta beslut relaterade till digitalisering, än vad de var för två år sedan. Samtidigt svarar 71 procent att samarbeten med tekniska experter är avgörande för deras framtida framgång. Samverkan med andra organisationer anses också vara en nyckelfaktor och 36 procent av beslutsfattarna säger att de redan fokuserar på att utveckla olika partnerskap.

Starkt branschförtroende

Branschen uttrycker också ett stort självförtroende. 69 procent ser tillverkningsindustrin som ledande inom digital transformation och 63 procent anser att den egna organisationen ligger i framkant. Detta gör tillverkningsindustrin till en av de mest framstående branscherna när det kommer till digital transformation. Endast sektorn för finansiella tjänster uppvisar större självförtroende på området.

Strategiska partnerskap

Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu.

Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu.

– Företagsledarna är medvetna om att de måste göra mer för att fullt ut bli en del av den digitala arenan och strategiska partnerskap blir ett värdefullt verktyg för att nå dit. Men det kommer krävas en ökad snabbrörlighet för de företag som vill fortsätta ligga i framkant för att inte tappa mark till sina konkurrenter, säger Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu i en kommentar till undersökningen.

 

Läs undersökningen här: 

Fit for Digital: Co-creation in the Age of Disruption

Undersökningen genomfördes i september 2016 bland 1180 beslutsfattare i mellanstora och stora företag inom offentlig sektor, finans, detaljhandel och tillverkningsindustrin i nio länder.

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här