nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Digital disruption, när nya, digitalt baserade sätt att göra saker kastar omkull ett helt produktionssystem, innebär också att det har blivit allt svårare för beslutsfattare i tillverkningnsindustrin att fatta långsiktiga beslut. FOTO: Shutterstock

Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande

Den digitala omställningen innebär en stor positiv möjlighet för tillverkningsindustrin, men gör det också svårare att fatta långsiktiga beslut. Det visar en undersökning bland beslutsfattare i branschen.

Närmare två tredjedelar av företagsledarna inom tillverkningsindustri uppger att den digitala omställningen är den största utmaningen för tillverkningsindustrin. En övervägande majoritet, 80 procent, upplever att digitaliseringen har en positiv effekt på såväl företag som branschen i stort. Det visar en undersökning som Censuswide gjort på uppdrag av Fujitsu.

Svårt att tänka långsiktigt

Även om företagsledarna är entusiastiska inför digitaliseringen så uppger drygt två tredjedelar att digital disruption gör det svårare att fatta långsiktiga beslut. 98 procent menar att deras organisationer redan har påverkats av den digitala omställningen och 90 procent säger sig även ha vidtagit åtgärder för att dra nytta av utvecklingen.

Tekniska experter behövs

Många beslutsfattare upplever också att de idag är mer bekväma med att fatta beslut relaterade till digitalisering, än vad de var för två år sedan. Samtidigt svarar 71 procent att samarbeten med tekniska experter är avgörande för deras framtida framgång. Samverkan med andra organisationer anses också vara en nyckelfaktor och 36 procent av beslutsfattarna säger att de redan fokuserar på att utveckla olika partnerskap.

Starkt branschförtroende

Branschen uttrycker också ett stort självförtroende. 69 procent ser tillverkningsindustrin som ledande inom digital transformation och 63 procent anser att den egna organisationen ligger i framkant. Detta gör tillverkningsindustrin till en av de mest framstående branscherna när det kommer till digital transformation. Endast sektorn för finansiella tjänster uppvisar större självförtroende på området.

Strategiska partnerskap

Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu.

Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu.

– Företagsledarna är medvetna om att de måste göra mer för att fullt ut bli en del av den digitala arenan och strategiska partnerskap blir ett värdefullt verktyg för att nå dit. Men det kommer krävas en ökad snabbrörlighet för de företag som vill fortsätta ligga i framkant för att inte tappa mark till sina konkurrenter, säger Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu i en kommentar till undersökningen.

 

Läs undersökningen här: 

Fit for Digital: Co-creation in the Age of Disruption

Undersökningen genomfördes i september 2016 bland 1180 beslutsfattare i mellanstora och stora företag inom offentlig sektor, finans, detaljhandel och tillverkningsindustrin i nio länder.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här