nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Arash Gilan är är medgrundare, delägare och vice vd på den digitala marknadsföringsbyrån Viva Media Group i Uppsala och medförfattare till boken Get digital or die trying.
Arash Gilan är är medgrundare, delägare och vice vd på den digitala marknadsföringsbyrån Viva Media Group i Uppsala och medförfattare till boken Get digital or die trying. FOTO: Rickard Liljero Eriksson

Det som inte kan digitaliseras kommer att öka i värde

Digitalisering är helt ny affärsdimension, som ledare och organisationer måste förhålla sig till, inte en trend eller en snabbt övergående fluga.

Digitalisering blev ett hett begrepp under 2017. Plötsligt blev alla konsulter digitaliseringsexperter. Låt mig vara mycket tydlig: digitalisering är ingen bubbla, ingen fluga och ingen vind som det bara är att ducka för. Nej, digitalisering är ny dimension som ledare och organisationer måste förhålla sig till. De som inte förhåller sig till digitalisering inte att överleva. Så enkelt är det. Vi står inför en helt ny era, en epok som jag och min medförfattare Jonas Hammarberg, sammanfattar i boken Get Digital or die trying  med följande tre punkter: 

  1. Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras.
  2. Allt som digitaliseras kan kopieras.
  3. Allt som kopieras, sjunker i värde.

Digitaliseringens paradox

Fler och fler branscher upplever detta, från tidningshus till detaljhandel, banker och konsulter. Ingen bransch kommer undan – det gäller att tackla digitaliseringen här och nu. Men om detta är sant, så är det lika sant att det som inte kan digitaliseras ökar i värde. Just här finns digitaliseringens största paradox, som också ger enorma möjligheter. Den avgörande skillnaden blir om du ser denna paradox som ett hot eller en möjlighet. Vad väljer du?

Den skrämmande elvispen

Vi läser larmrapporter som vittnar om att digitaliseringen innebär att traditionella jobb försvinner. Jag påminns om ett avsnitt i serien Downton Abbey. När elektriciteten kom föddes en mängd nya uppfinningar till hemmet, som tjänstefolket i den populära serien får pröva på. Kökschefen mrs Patmore sätter sig på tvären och vill absolut inte använda sig av elvispen, av rädsla för att maskinerna så småningom ska ta över människors jobb.

Förändringsmotstånd

Scenen ger en bild av var vi befinner oss nu. Liknelsen med elektricitetens införande är intressant och relevant. Radikal förändring, förr som nu, tenderar att möta motstånd baserat på okunskap, oro eller rädsla.

Vi ser idag samma mönster, samma rädsla och samma alarmerande domedagsprofetior när det gäller digitaliseringen, inte sällan ackompanjerade av slutsatsen att robotarna kommer att ta över allt.

Fem analoga områden

Detta är självklart inte sant, även om det ligger en hel del i det. Frågan är snarare vi väljer att se på utvecklingen. Att yrken och arbetstillfällen försvinner, eller att nya möjligheter och nya typer av jobb skapas som en direkt följd av digitaliseringen?

Här listar jag fem områden som inte kan digitaliseras och troligen aldrig kommer att digitaliseras. Det häftiga är att varje punkt är förmågor som vi på ett eller annat sätt kan träna upp och förbättra.

Ledarskap kan inte digitaliseras

Aldrig någonsin har världen varit beroende av ledarskap såsom idag. Blanda inte ihop ordet med chef för det är bara en titel. En ledare är en som andra självmant följer, en som visar vägen och lever som han eller hon lär. Äkta och begåvade ledare behöver aldrig oroa sig för sina jobb i en era av digitalisering.

Kreativitet och nytänkande kan inte digitaliseras

Allt det robotar gör är i grund det vi ber dem att göra. Att tänka utanför ramen, nytt och annorlunda, är en avgörande faktor för framgång igår, idag och för alltid. Innovation och drömmar om ting som inte finns kan robotar aldrig ersätta. I en era av datadriven kunskap, stiger värdet i att våga ta risker utanför det data visar. Lär dig och träna dig själv i detta. Kreativa och nytänkande människor behöver aldrig oroa sig för sina jobb i en era av digitalisering.

Emotionell intelligens kan inte digitaliseras

Säkraste yrket i en tid av postmodernism och digitalisering är nog psykolog. Vi lever i en tid där vi i allt vi gör utgår ifrån oss själva bakom skärmar. Det blir för mycket. Likgiltigheten är total och empatin som troligen är en av människors största förmågor, är borta. EQ är det nya IQ, där förmågan att hantera människor är viktigare än all kunskap som idag är bara en sökning bort. Människor med hög emotionell intelligens behöver aldrig oroa sig för sina jobb i en era av digitalisering.

Problemlösning kan inte digitaliseras

Att konstatera fel är nog det enklaste en människa kan göra, men att faktiskt se lösningar är desto ovanligare. Vi lever i en tid av komplexa problem som behöver enkla lösningar och nytänkande människor. Människor som har förmågan att se lösningar, jobba i team och ta initiativ för att förändra saker till det bättre behöver aldrig oroa sig för sina jobb i en era av digitalisering.

Flexibilitet kan inte digitaliseras

Förmågan att anpassa sig och vara flexibel har nog sällan varit så viktig som idag. Lär dig att vara bekväm med förändringar. Som en skicklig seglare som alltid tar hjälp av vinden behöver du hantera motvind och medvind till din fördel. För det enda som är konstant i vår tid är just förändring. De personer som har förmågan att anpassa sig behöver aldrig oroa sig för sina jobb i en era av digitalisering.

 

Arash Gilan är en flitigt anlitad föreläsare, nationellt och internationellt inom digitala medier, trender och marknadsföring. Arash Gilan är även moderator på Vd-tidningens konferens Ledningsgruppsdagen 2017

 

 

Fler nyheter

Så förenklar du ditt hållbarhetsarbete

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare. Men hur ska man hinna med som småföretagare?
Hanna Cederqvist, ansvarig för företagarorganisationen Företagarnas hållbarhetsprojekt har tipsen som hjälper småföretagen på traven.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här