nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Skrivna ord förstärker och lättar upp Vass kommunikations videoblogg. Här syns ägarna och grundarna Helena och Johanna Engström. FOTO: Vass kommunikation

De driver företag enligt generation Z-värderingar

I två år har systrarna Helena och Johanna Engström drivit kommunikationsbyrån Vass Kommunikation och de gör det helt enligt värderingarna för generation Z – med full delaktighet för alla medarbetare och nya, oväntade idéer.

Vass kommunikation har sedan starten växt till att i dag bestå av fem medarbetare på heltid och en betryggande vinst. Så att driva företag enligt värderingarna för generation Z verkar fungera bra.

Generation Z består alltså av personer födda från mitten eller slutet av 1990-talet och fram till 2010-talet och systrarna menar att det är en fördel i sig att vara ung.

– Vi har redan med oss många av de idéer som idag lanseras som nytänkande och moderna. Jag tror det är en klar fördel för oss. Vi behöver inte tänka om, säger Johanna Engström.

Som exempel på generation Z-värderingar nämner hon att företaget aldrig trott på att jobba dygnet runt utan att jobba effektivt, fritt och resultatinriktat.

– Våra medarbetare är 100 procent delaktiga i beslut. Det är också ett sätt att värna om medarbetarnas hälsa, som vi ser som företagets viktigaste tillgång. Som chefer vill vi att alla ska känna sig sedda och att deras arbete räknas – varje dag. Kontinuerlig feedback är viktigt. Det skapar i sin tur en kreativ dialog som ofta föder nya och oväntade idéer.

Delar kunskap

En sådan idé är företagets nya koncept ”VK Snackar Digitalt”, en vlogg – alltså videoblogg – där både branschfolk och lekmän kan få inspiration, kunskap och nyheter kring digitalisering.

Vloggen speglar ytterligare en av värderingarna.

– Vi tror stenhårt på samarbete och kunskapsdelande – den gamla synen på konkurrens är förlegad. Kunden tjänar på att branschen som helhet ligger i framkant. Och alla företag tjänar i slutändan på att hjälpa varandra framåt, säger Helena Engström.

Vass kommunikations vlogg kan du se här

Fler nyheter

Produktivt att växla miljö på jobbet

Högskolan i Gävle har genomfört en treårig studie av aktivitetsbaserade kontor. Den visar att prestationen skiljer sig åt inom olika arbetsytor i det aktivitetsbaserade kontoret och att den stiger om man får gå undan till ett tyst rum eller sitta i en tyst zon,

Hur bra är det aktivitetsbaserade kontoret?

I ett examensarbete vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet har två studenter undersökt hur aktivitetsbaserade kontor står sig gentemot traditionella cellkontor. Deras slutsats är att ett aktivitetsbaserat kontor ger ett högre värde för de anställda när det gäller sociala aspekter, ledarskap, produktivitet och utformning, men ett sämre värde för hälsa.

Svenska teknikkonsulter starkast i Europa

De senaste åren har varit strålande tider för den svenska teknikkonsultbranschen. Enligt den europeiska branschorganisationen är Sverige den marknad som har starkast tillväxt i Europa, även om en vändning nu är på gång i flera länder.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här