nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Medarbetare på Stångåstaden

De blev Årets employer branding-företag

Undersökningsbolaget Universums pris som ”Årets employer branding-företag” gick till AB Stångåstaden i Linköping och till Vattenfall. Priset delas ut till företag och organisationer som sticker ut från mängden genom sitt engagemang i arbetsgivarfrågor.

– Det är verkligen roligt att få ett nationellt pris för vårt arbete som handlar om att bli en attraktiv arbetsgivare. Utmärkelsen är ett kvitto på att vi är ett företag som erbjuder spännande karriär- och utvecklingsmöjligheter och att vi vågar utmana och tänka nytt, kommenterar Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist.

Stångåstadens talangförsörjning är bred trots att företaget är en regional aktör med lokal verksamhet, och rekryteringen sker från hela Sverige.

– Det viktiga för oss är att jobba långsiktigt och inifrån med vår kultur, för att skapa en bra arbetsplats och en trovärdighet i vårt employer branding-arbete, säger Fredrik Törnqvist. 

Motiveringen till priset:

”Detta företag har en mycket lång tradition i frågorna och har genom detta arbete uppnått mycket starka och tydliga positioner. Både marknads- och HR-avdelningen är engagerade i frågorna och i spetsen så går någonting så unikt som en engagerad Vd. Företaget har lagt en stor vikt vid att visa på den bredd och det djup av möjligheter som finns för unga människor inom företaget och gjort detta på ett tydligt och trovärdigt sätt.”

Enligt juryn är Vattenfall ”värd all beundran för sitt banbrytande, långsiktiga och tålmodiga arbete med attraktionsfrågorna. Hatten av!”

– Det är ett förstås kvitto på att vårt långsiktiga employer branding-arbete är på rätt spår. Vi har ett enkelt och relevant employer branding-budskap och är nogsamma med att vi inte kommunicerar en realitet som inte existerar. I år har vi ytterligare lyckats förbättra vår attraktivitet inte minst tack vare på vår rekryteringskampanj till kärnkraftsverksamheten i höstas som fick ett fantastiskt gensvar. Det är naturligtvis oerhört viktigt att vi lyckas attrahera kompetenta ingenjörer och tekniker att arbeta hos oss, säger Dag Svensson, HR-chef på Vattenfall.

Vinnare av Universum Awards i andra klasser:

Årets employer branding-person

Emma Fjellström, Scania

Tim Paradis, BillerudKorsnäs.

Årets employer branding-person: emeritus

Paulina Persdotter, RISE

Årets hederspris

Kristian Andersson, Volvo Group

Årets innovatör

RISE

Annika Franzén , Väderstad

Årets personaldirektör: emeritus

Bitte Ferngren, Trygg Hansa

Årets personaldirektör

Jörgen Fransson, Helsingborg Stad

Katarina Roddar, PwC

Årets hedersföretag

LKAB

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här