nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Medarbetare på Stångåstaden

De blev Årets employer branding-företag

Undersökningsbolaget Universums pris som ”Årets employer branding-företag” gick till AB Stångåstaden i Linköping och till Vattenfall. Priset delas ut till företag och organisationer som sticker ut från mängden genom sitt engagemang i arbetsgivarfrågor.

– Det är verkligen roligt att få ett nationellt pris för vårt arbete som handlar om att bli en attraktiv arbetsgivare. Utmärkelsen är ett kvitto på att vi är ett företag som erbjuder spännande karriär- och utvecklingsmöjligheter och att vi vågar utmana och tänka nytt, kommenterar Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist.

Stångåstadens talangförsörjning är bred trots att företaget är en regional aktör med lokal verksamhet, och rekryteringen sker från hela Sverige.

– Det viktiga för oss är att jobba långsiktigt och inifrån med vår kultur, för att skapa en bra arbetsplats och en trovärdighet i vårt employer branding-arbete, säger Fredrik Törnqvist. 

Motiveringen till priset:

”Detta företag har en mycket lång tradition i frågorna och har genom detta arbete uppnått mycket starka och tydliga positioner. Både marknads- och HR-avdelningen är engagerade i frågorna och i spetsen så går någonting så unikt som en engagerad Vd. Företaget har lagt en stor vikt vid att visa på den bredd och det djup av möjligheter som finns för unga människor inom företaget och gjort detta på ett tydligt och trovärdigt sätt.”

Enligt juryn är Vattenfall ”värd all beundran för sitt banbrytande, långsiktiga och tålmodiga arbete med attraktionsfrågorna. Hatten av!”

– Det är ett förstås kvitto på att vårt långsiktiga employer branding-arbete är på rätt spår. Vi har ett enkelt och relevant employer branding-budskap och är nogsamma med att vi inte kommunicerar en realitet som inte existerar. I år har vi ytterligare lyckats förbättra vår attraktivitet inte minst tack vare på vår rekryteringskampanj till kärnkraftsverksamheten i höstas som fick ett fantastiskt gensvar. Det är naturligtvis oerhört viktigt att vi lyckas attrahera kompetenta ingenjörer och tekniker att arbeta hos oss, säger Dag Svensson, HR-chef på Vattenfall.

Vinnare av Universum Awards i andra klasser:

Årets employer branding-person

Emma Fjellström, Scania

Tim Paradis, BillerudKorsnäs.

Årets employer branding-person: emeritus

Paulina Persdotter, RISE

Årets hederspris

Kristian Andersson, Volvo Group

Årets innovatör

RISE

Annika Franzén , Väderstad

Årets personaldirektör: emeritus

Bitte Ferngren, Trygg Hansa

Årets personaldirektör

Jörgen Fransson, Helsingborg Stad

Katarina Roddar, PwC

Årets hedersföretag

LKAB

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här