nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Därför slet medarbetarna skjortorna av cheferna

I förra veckan utbröt tumult på Air Frances huvudkontor när ledningen aviserade en neddragning om 2 900 tjänster. Vd:n och HR-chefen fick sina skjortor avslitna av arga demonstranter. Hur kunde det gå så fel?

En stor del av svaret ligger i medarbetarnas engagemang. Det menar Bryan Adams som är vd och grundare av kommunikationsbyrån Ph. Creative. Han förespråkar ett preventivt förhållningssätt i organisationer och säger till Executive Grapevine att Air Frances kris är ett starkt exempel på hur lågt engagemang hos medarbetarna kan komma till uttryck. Neddragningar, även om de är stora, ska aldrig någonsin leda till fysiskt våld. (Se bilder av tumultet här.)

Bryan Adams nämner två huvudsakliga faktorer som ka ha lett till massornas ilska:

• Att medarbetarna inte känner sig värdefulla av arbetsgivaren.

• Att medarbetarna inte känner sig sedda och hörda av ledningen.

Även om Bryan Adams inte vill spekulera i orsakerna till kaoset, säger han att det verkar som att medarbetarna såg sig tvungna att ta till med hårdhandskarna för att få chefernas gehör. Hade Air France haft ett system på plats där en tvåvägsdialog hade kunnat hållas, hade troligtvis inte situationen uppstått.

Botemedlet: höj medarbetarnas engagemang

Företag måste ha en helhetssyn och arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke. Ofta finns det en lång lista av starka företagsvärderingar men som saknar förankring ur medarbetarnas perspektiv. Att känna engagemang för företagets arbetsgivarvarumärke är den bästa grogrunden för en hälsosam och positiv företagskultur. Enkla system och initiativ kan ha en drastisk effekt på medarbetares nöjdhet och leda till storskaliga förändringar i handling och tanke. När medarbetare har en hög grad av engagemang ökar produktiviteten och tillfredsställelsen, menar Bryan Adams.

HR-specialister (och vd:ar i företag som inte har en HR-funktion) bör analysera Air France-exemplet och lära av deras misstag. Ledningen bör också arbeta aktivt med att väga in arbetsglädje och välbefinnande hos de anställda i sin strategi.

Källa: HR Grapevine

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här