nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Därför slet medarbetarna skjortorna av cheferna

I förra veckan utbröt tumult på Air Frances huvudkontor när ledningen aviserade en neddragning om 2 900 tjänster. Vd:n och HR-chefen fick sina skjortor avslitna av arga demonstranter. Hur kunde det gå så fel?

En stor del av svaret ligger i medarbetarnas engagemang. Det menar Bryan Adams som är vd och grundare av kommunikationsbyrån Ph. Creative. Han förespråkar ett preventivt förhållningssätt i organisationer och säger till Executive Grapevine att Air Frances kris är ett starkt exempel på hur lågt engagemang hos medarbetarna kan komma till uttryck. Neddragningar, även om de är stora, ska aldrig någonsin leda till fysiskt våld. (Se bilder av tumultet här.)

Bryan Adams nämner två huvudsakliga faktorer som ka ha lett till massornas ilska:

• Att medarbetarna inte känner sig värdefulla av arbetsgivaren.

• Att medarbetarna inte känner sig sedda och hörda av ledningen.

Även om Bryan Adams inte vill spekulera i orsakerna till kaoset, säger han att det verkar som att medarbetarna såg sig tvungna att ta till med hårdhandskarna för att få chefernas gehör. Hade Air France haft ett system på plats där en tvåvägsdialog hade kunnat hållas, hade troligtvis inte situationen uppstått.

Botemedlet: höj medarbetarnas engagemang

Företag måste ha en helhetssyn och arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke. Ofta finns det en lång lista av starka företagsvärderingar men som saknar förankring ur medarbetarnas perspektiv. Att känna engagemang för företagets arbetsgivarvarumärke är den bästa grogrunden för en hälsosam och positiv företagskultur. Enkla system och initiativ kan ha en drastisk effekt på medarbetares nöjdhet och leda till storskaliga förändringar i handling och tanke. När medarbetare har en hög grad av engagemang ökar produktiviteten och tillfredsställelsen, menar Bryan Adams.

HR-specialister (och vd:ar i företag som inte har en HR-funktion) bör analysera Air France-exemplet och lära av deras misstag. Ledningen bör också arbeta aktivt med att väga in arbetsglädje och välbefinnande hos de anställda i sin strategi.

Källa: HR Grapevine

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här