nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Chefer har störst problem med sociala medier

Hur stor del av din arbetstid går åt till att kolla privata facebook- och instagramkonton? Enligt en undersökning från Alna är chefer de som har lättast att hamna i skadligt bruk av sociala medier.

Sociala medier har blivit en del av vardagen för de flesta svenskar, och beteenden vi vant oss vid på fritiden letar sig in på våra arbetsplatser. Enligt en undersökning från Alna lägger 15 procent av Sveriges chefer en timme eller mer per dag på sociala medier för privat bruk under arbetstid. Omräknat i pengar utgör detta en stor kostnad. En timmes användande per dag kostar arbetsgivaren i genomsnitt cirka 100 000 kr per år och chef (beräknat på en medianlön på ca 40 000 kr och arbetsgivaravgifter och sociala kostnader på mellan 1,5 och 1,6 procent).

Att chefer är den grupp som använder sociala medier för privat bruk mest på arbetstid är ett oväntat resultat, menar Moa Minishetti, psykolog och klinisk chef på Alna,

Cheferna är också den grupp som har svårast att hantera situationen.

– Detta är en ny typ av skadligt bruk som vi ser växer, och chefer som har datorn som huvudsakligt arbetsredskap är uppenbarligen extra utsatta, säger hon.

Nästan en tredjedel av cheferna i undersökningen tycker själva att de använder sociala medier för privat bruk för mycket på arbetstid och lika många skulle vilja kunna begränsa sitt bruk. En femtedel av cheferna kan inte vara öppna mot sin egen chef om sitt beteende. Hela 27 procent av cheferna säger också att deras arbete blivit lidande på grund av sitt beteende.

I privata bolag har endast 39 procent en policy för hantering av sociala medier. Som jämförelse har 92 procent av företagen en alkoholpolicy.

– På det här området är det svårare att sätta upp tydliga policys än när det gäller till exempel alkohol. Därför väntar många företag ofta alldeles för länge med åtgärder, något som orsakar både kostnader och onödigt lidande En bra första åtgärd är ett strukturerat samtal, säger Moa Minishetti.

 

Taggar:,

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här