nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Chefen som avskyr människor

Nyligen pratade jag med en avdelningschef som utan omsvep erkände att hen tycker att ”människor är det vidrigaste som finns”. Hen fortsatte att beklaga sig över alla ”mjuka” frågor som ingår i chefsrollen och att behöva tillrättavisa medarbetare för oönskade beteenden.

Jag lyssnade och häpnade. Delvis över rättframheten, men mest över att en person med dessa åsikter har tilldelats ansvar över människor. Dessutom: En chef som känner så här får knappast det stöd som behövs för en krävande chefsroll. Jag undrar ibland hur stödet till chefer ser ut där ute. Hur gör du som vd för att stötta dina chefskollegor?

Ofta har man anledning att höja ögonbrynen kring ledares brist på just ledarskap. Ta till exempel mediachefen som i höstas lät sina medarbetare veta att deras avgångsvederlag gått igenom – via sms.

Så hur gör man då för att vara en så bra chef man bara kan? En mycket bra chef som jag har haft pratade ofta om den inre kompassen. Någon annan kanske kallar det värderingar. Den där fingertoppskänslan för hur man säger saker, när man säger dem, till vem och på vilka grunder man tar sina beslut. Att som ledare förstå varför jag agerar som jag gör. Fast viktigast av allt är nog att inse att man aldrig blir ”klar” med sitt ledarskap. Att ledarskap inte är något man ”har” eller ”är” – utan något man ”gör” tillsammans med sina kollegor.

Slutligen ett tips till den förbittrade avdelningschefen: Du behöver inte älska människor. Men du kommer tjäna så otroligt mycket mer på att lära dig tycka om dem du jobbar med. Lär av dina kollegor, istället för att se dig som den som sitter på alla svar. Affärer är nästintill alltid ett grupparbete.

Taggar:

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här