nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

Brist på digital kompetens hos svenska företag

En ny undersökning från Unionen visar att bara fyra av tio företag har tillräcklig digital kompetens för att bibehålla nuvarande konkurrenskraft de kommande åren. ”Det är oroväckande”, menar Unionens ordförande Martin Linder.

– Sveriges välstånd vilar på en hög innovationsförmåga. Företagen måste prioritera de anställdas kompetensutveckling, säger Martin Linder. 

Sverige ligger i världstoppen när det gäller digitalisering. Infrastrukturen är god och befolkningen positiv till att omfamna ny teknik, något som bidragit till att lyfta ekonomin, enligt OECD:s senaste digitaliseringsrapport som kom nyligen.

Men OECD varnar också för att den positiva trenden riskerar att hämmas av bristande kompetensutveckling. Och det är en bild som bekräftas av Unionens undersökning.

Endast fyra av tio företag har tillräcklig digital kompetens för att bibehålla nuvarande konkurrenskraft de kommande 3-5 åren, enligt undersökningen som bygger på uppgifter från Unionens klubbar på företag med sammanlagt 350 000 anställda i Sverige. Under samma tidsperiod spås dessutom förutsättningarna för den egna verksamheten förändras i hög grad på grund av den tekniska utvecklingen.

Trots det skriande behovet av digital kompetens så är det få företag som främjar de anställdas utveckling. Endast vart femte företag prioriterar de anställdas möjlighet till kreativitet och utveckling, enligt undersökningen. Och det riskerar att straffa sig.

– Vi kan inte leva på gamla meriter. Sverige har en bra position i världsekonomin, men om inte vi skapar bättre förutsättningar för kompetensutveckling så kommer vi snabbt hamna på efterkälken, konstaterar Martin Linder och fortsätter:

– Det livslånga lärandet är en nödvändighet. Ska vi klara skiftet på arbetsmarknaden måste möjligheterna till vidareutbildning förbättras, avslutar han.

Fler nyheter

Årets Employer Branding-företag utsedda

Undersökningsföretaget Universum Communication har utsett Sodexo, Unionen och Volvo Cars till ”Årets Employer Branding-företag 2019”. Utmärkelsen tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter. 

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här