nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Maria Stockefors
Maria Stockefors, vd för mösstillverkaren Sätila of Sweden.

Brexit kapade mösstillverkarens intäkter

Maria Stockefors, vd för mösstillverkaren Sätila of Sweden, vilken är din viktigaste arbetsuppgift just nu?

– Att få en bra start på 2017 där vi kombinerar kundernas efterfrågan med vår förmåga att ha konkurrenskraftiga erbjudanden. Vi har jobbat en längre tid med vårt mål att vara ett tillverkande hållbart företag i Sverige och börjar nu få ett kvitto på att det kan fungera.

Vilka är dina största utmaningar det kommande året?

– Den största utmaningen är att vi har långa cykler, 18 månader. Vi behöver bli mer snabbrörliga och klara att ställa om snabbt. Dessutom går 60 procent av vår produktion på export. Brexit-omröstningen drabbade oss med en 20-procentig nedgång i intäkter. Vi behöver också jobba upp lönsamheten och vrider på många rattar samtidigt för att göra det.

Vad gör du för att möta osäkerheten i världen?

– Vi läser in oss på vad som händer och är extra uppdaterade. Vi bevakar valutor och har säkrat där det gått. Och så spelar vi på flera arenor och det är inte oro på alla. Vi har lite höjd på vissa marknader och på de oroliga har vi annat vi kan ta till. Vi höjer också priserna.

Om du fick önska dig något som skulle underlätta i jobbet, vad skulle det vara?

– Riktig kyla för bra vinteraktiviteter! Men också ett fortsatt ökat intresse för produkter av hög kvalitet som håller längre och tillverkats i en bra arbetsmiljö.

Då är det väl extra viktigt med hållbarhet, när klimatet blir varmare?

– Ja, vi är extra måna om miljön och hållbarhet, att inte snylta på jordens resurser. Men hållbarhet innebär också att vi laddar våra produkter med värde i kvalitet och trovärdighet. Det gör att vi inte väljs bort när någon ska dra ner på inköpen.

Vad är roligast i ditt jobb?

– Gemenskapen i mitt team. Att sätta mål och nå dem tillsammans. När jag blev vd för tre år sedan satte vi upp färdriktningen. Vi har tagit tillbaka vårt gamla varumärke och är ett öppnare och roligare företag i dag och ökar i marknadsandelar.

Vad gör du för att koppla av efter en arbetsdag?

– Går på spinning och gym, umgås, tar skogspromenader, vistas i skärgården. Jag försöker stänga av hjärnan från jobbet och ha bra dagar. Det är viktigt för mig.

Taggar:

Fler nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här