nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Andra Farhad prisas för sitt ledarskap.

Börshaj prisas för ungt ledarskap

Hon är själv en skicklig investerare och delar med sig av kunskapen till andra. Nu är Andra Farhad, vd och grundare av Börshajen, en av fyra personer som tar emot årets stipendium Kompassrosen från Kungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

Som 15-åring blev Andra Farhad intresserad av att tjäna egna pengar. Ett år senare tog hon alla sparpengar och satsade allt på en aktie. Det gick inte särskilt bra, men genom att lära sig om aktiemarknaden har hon i dag blivit ett skicklig investerare. Det är den kunskapen hon delar med sig av genom bolaget Börshajen som hon grundade för att göra kapitalmarknaden tillgänglig för alla.

– Min tanke om gratis utbildning väcktes när jag märkte att det fanns en stor efterfrågan på kunskap kring börsen. Genom att göra detta ger jag fler möjlighet till ett långsiktigt sparande som på sikt ger ett bättre liv, säger Andra Farhad.

I fjol utbildades 1 200 personer och under våren startar nya utbildningar runt om i Sverige. Ambitionen är att ge fler möjligheten att få en bättre privatekonomi och pension genom att börja investera i god tid. Börshajen lär ut grunderna i vad man behöver veta för att bygga en lönsam portfölj. För att finansiera utbildningarna erbjuds företag annonsering och sponsring i Börshajen-bilagan, digitalt och i events.

– Ett exempel på att vi gör skillnad är en ung ensamstående mamma som utbildade sig i höstas och gjorde sina första investeringar efter det. Nu i vår tog hon avkastningen, bokade en resa till Florida och fick tillsammans med sin son uppleva Disneyland, något hon aldrig trodde skulle bli verklighet. Det gör mig riktigt stolt, säger Andra Farhad.

Kompassrosen delas ut för elfte året i rad och hittills har 30 unga ledare fått stipendiet.

Läs om alla stipendiater här

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här