nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Enligt ett nytt regeringsförslag kommer en bonus att betalas ut sex månader efter nyköp av personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som drivs på exempelvis el eller biogas.

Bonus till miljöbilar och höjd skatt på bensin och diesel

Bilköpare som väljer förnybara fordon kan få 45.000 kronor i bonus av regeringen. För bensin och dieselbilar blir det istället höjd skatt, enligt ett förslag från Finansdepartementet.

Syftet med ett så kallat bonus-malus-system är att öka andelen förnybara fordon i Sverige. Enligt förslaget kommer en bonus att betalas ut sex månader efter nyköp av personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som drivs på exempelvis el eller biogas.

Det högsta bonusbeloppet på 45. 000 kronor kan man få vid nyköp av rena el- och vätgasbilar, det vill säga bilar som inte har några utsläpp av koldioxid. Bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid får en bonus på 7.500 kronor. Gasbilar får en särskild premie på 7 500 kronor.

Högre skatt på bensinbilar

För bensin- och dieseldrivna lätta fordon blir det istället en höjd fordonsskatt under de tre första åren. Utsläpp på 95-140 g/km beskattas med 77 kr/g, utsläpp därutöver med 100 kr/g.

Ordinarie fordonsskatt är oförändrad enligt förslaget, men miljöbilars skattebefrielse upphör.

Johanna Grant

Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister.

— Detta går i linje med den internationella rättsprincipen att en förorenare ska betala för sig, och vi är också övertygade om att de allra flesta bilister uppfattar systemet som rättvist och acceptabelt. Däremot vill vi se att systemet styr bättre på andrahandsmarknaden, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister.

Mattias Goldmann, vd för den liberala tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet hade velat ha en högre bonusnivå.

Mattias Goldman, vd för den gröna tankesmedjan Fores

Mattias Goldman, vd för den gröna tankesmedjan Fores

– Bonusnivån på 45 000 kronor är bara marginellt mer än dagens supermiljöbilspremie, särskilt som den femåriga fordonsskattebefrielsen samtidigt tas bort. Det ger förstås inte den omställning vi önskat och som krävs för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. En höjning till 60 000 kronor vore rimlig, säger Mattias Goldmann.

Förelaget är ute på remiss till den 19 april i år och målsättningen är att det införs 1 juli 2018.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här