nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bok om modernare mentorskap

Traditionella mentorer kan i värsta fall hämma verksamheten och bra mentorskap handlar i stället om att utveckla både mentorn, adepten och verksamheten. Det menar Heléne Thomsson och Gunther Hiltmann som skrivit boken Det innovativa mentorskapet.

Bokomslag Det innovativa mentorskapet
Ny bok ska vägleda i modernt mentorskap.

Författarna menar att mentorn inte behöver vara en ”klok gubbe” utan att det kan vara bra med oväntade mentorer – yngre kvinnor med annan bakgrund eller personer från andra branscher till exempel.

De lyfter också fram att mentorskap inte måste vara gratis.

– Visst kan man som mentor ta betalt. Det kan till och med vara en kompletterande karriär, menar Heléne Thomsson.

I boken, som ges ut av förlaget Roos & Tegnér, listas vad en mentor behöver förstå och behärska, förklarar psykologin bakom utvecklande mentorsamtal och ger tips och modeller att använda för att utveckla individer, verksamheter och affärer.

Författarnas fem tips för den som vill bli mentor:

  • Du måste inte vara en ”klok gubbe” för att passa som mentor.
  • Du behövs som bollplank/oberoende partner.
  • Du kan ta betalt, det kan vara en kompletterande karriär att vara mentor.
  • Du måste vara intresserad av att utveckla andras verksamhet.
  • Se dig själv som processledare i en relation. Din roll är att styra mot mål och föra dialog, och i det arbetet kan alla metoder vara rätt.

Fem tips för företag som vill dra nytta av mentorskap:

  • Ta in oväntade mentorer, som yngre kvinnor med annan bakgrund eller personer från andra branscher.
  • Se till att mentorn är intresserad av ett aktivt mentorskap.
  • Arvodera mentorer – och med det följer möjligheten att ställa krav.
  • Uppmuntra den mentorerade till aktivitet. Det handlar inte om att bli ”passivt undervisad”.
  • Säkerställ att både mentor och den mentorerade delar verksamhetsledningens uppfattningar om vad mentorskapet i sin förlängning ska leda till.

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här