nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bok om modernare mentorskap

Traditionella mentorer kan i värsta fall hämma verksamheten och bra mentorskap handlar i stället om att utveckla både mentorn, adepten och verksamheten. Det menar Heléne Thomsson och Gunther Hiltmann som skrivit boken Det innovativa mentorskapet.

Bokomslag Det innovativa mentorskapet
Ny bok ska vägleda i modernt mentorskap.

Författarna menar att mentorn inte behöver vara en ”klok gubbe” utan att det kan vara bra med oväntade mentorer – yngre kvinnor med annan bakgrund eller personer från andra branscher till exempel.

De lyfter också fram att mentorskap inte måste vara gratis.

– Visst kan man som mentor ta betalt. Det kan till och med vara en kompletterande karriär, menar Heléne Thomsson.

I boken, som ges ut av förlaget Roos & Tegnér, listas vad en mentor behöver förstå och behärska, förklarar psykologin bakom utvecklande mentorsamtal och ger tips och modeller att använda för att utveckla individer, verksamheter och affärer.

Författarnas fem tips för den som vill bli mentor:

  • Du måste inte vara en ”klok gubbe” för att passa som mentor.
  • Du behövs som bollplank/oberoende partner.
  • Du kan ta betalt, det kan vara en kompletterande karriär att vara mentor.
  • Du måste vara intresserad av att utveckla andras verksamhet.
  • Se dig själv som processledare i en relation. Din roll är att styra mot mål och föra dialog, och i det arbetet kan alla metoder vara rätt.

Fem tips för företag som vill dra nytta av mentorskap:

  • Ta in oväntade mentorer, som yngre kvinnor med annan bakgrund eller personer från andra branscher.
  • Se till att mentorn är intresserad av ett aktivt mentorskap.
  • Arvodera mentorer – och med det följer möjligheten att ställa krav.
  • Uppmuntra den mentorerade till aktivitet. Det handlar inte om att bli ”passivt undervisad”.
  • Säkerställ att både mentor och den mentorerade delar verksamhetsledningens uppfattningar om vad mentorskapet i sin förlängning ska leda till.

Fler nyheter

Sälj inte bara produkter –
ta hand om servicen också

I stället för att sälja produkter går allt fler företag över till att hyra ut produkterna och underhålla dem. Också synen på vad som säljs ändras – från att sälja kaffe till att sälja upplevelser. Nu har två forskare gett ut en bok för att hjälpa företag med "tjänsteresan".

Låt oss behålla mobilen på möten

Krönika

Ja! Vi inför förbud och kontroll, så får vi en innovativ och kreativ kultur. Hur ska jag som vuxen medarbetare känna att mina idéer är viktiga och att jag är en kompetent medarbetare om jag inte ens är betrodd att ha mobilen på ett möte? Ett arbetsverktyg, ofta tillhandahållet av företaget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här