nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Bara var sjätte företagsledare är en kvinna

I en ny rapport från Företagarna visas det svart på vitt att det inte är en speciellt bra balans när det gäller könsfördelningen bland svenska företagsledare. Rikssnittet ligger på 16,7 procent kvinnor.

Företagarna har studerat fördelningen mellan män och kvinnor bland de högsta befattningshavarna i 278 000 svenska företag. Den visar på att bara var sjätte företagsledare är en kvinna.

En högre grad av balans finns inom sektorer som vård, omsorg och socialtjänst, samt övriga konsumenttjänster, där exempelvis tvätterier, begravningsbyråer, frisör- och skönhetssalonger samt inrättningar för kroppsvård inkluderas. Den enda branschen där kvinnliga företagsledare är i majoritet, är kroppsvård. Där är 54 procent kvinnor.

– Det är oroväckande att det finns så stora skillnader i vilka som startar och driver företag baserat på kön, det blir tydligt för mig när jag läser rapporten. Det finns mycket att göra för att främja företagande bland kvinnor, inte minst vad gäller trygghetssystemen där tillgången för företagare är begränsad, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Företagarna.

Bäst balans i Stockholm

Stockholms län har flest kvinnor bland de högsta befattningshavarna. Där ligger siffran på 20,1 procent och sämst balans är det i Jönköping med 12,4 procent kvinnor.

Ser man till kommunerna toppar Vaxholm med 27,5 procent och sist hamnar Bjurholm med 5,2 procent.

Företagarnas recept för att fler kvinnor ska kunna starta och driva företag är bland annat att:

– Arbetet med att främja och synliggöra positiva exempel och kvinnliga entreprenörer som förebilder stärks.

– Förbättra tillgången till trygghetssystemen för företagare.

– Utöka Rut-avdraget.

– Inte begränsa vinster i välfärden.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här