nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Joakim Hedsrröm

Konsten att få till värdegrunden

Varumärkesstrategen Joakim Hedström har gett ut boken ”Fråga farmor”. I den ger han tips på hur företag praktiskt kan arbeta med varumärket genom att styra utifrån värderingar.

Svårigheter att rekrytera och särskilja sig från konkurrenterna. Konflikter inom företaget. Att anställda gör saker på sitt eget sätt. Det är några av de saker Joakim Hedström menar går att lösa genom att praktiskt arbeta med företagets värderingar.

– När du styr ett företag utifrån varumärket säger forskningen att lönsamheten och sammanhållningen ökar. Dessutom trivs kollegorna bättre eftersom alla förstår varför och hur ni gör saker. Samtidigt nöjer vi oss ofta med att slänga upp värderingarna på stora affischer i fikarummet, som om det skulle göra någon skillnad, säger Joakim Hedström.

Problemet menar han är att vi tror att värderingarna i sig är lösningen. Han drar parallellen till att du knappast blir mer hälsosam av att titta på en sallad. För att nå en förändring behöver du se till helheten. När det kommer till företagen gäller det att utgå och styra utifrån värderingarna i allt de gör – från rekryteringar och daglig feedback till produktutveckling och kundmöten.

Fråga farmor lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand – från paketering till att leva varumärket och låta det betyda något på riktigt. Den är främst skriven för mindre och medelstora företag, men fungerar även för koncerner.

Joakim Hedström är varumärkesstrateg, föreläsare och författare. På kundlistan finns bland andra Riksbyggen, Länsförsäkringar, Myresjöhus och kommunala bolag. Han utbildar själv om varumärken på Linköpings universitet. Fråga farmor, som ges ut av Eget Förlag, är hans elfte bok.

Etiketter:,

Fler nyheter

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Hur viktiga är psykologiska kontrakt?

I relationen mellan arbetsgivare och anställda skapas psykologiska kontrakt som ett oskrivet komplement till det formella anställningskontraktet. Genom att förstå betydelsen av psykologiska kontrakt kan arbetsgivare utveckla ett medvetet och strategiskt relationsinriktat ledarskap. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här