nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Azita Shariati

Årets Employer Branding-företag utsedda

Undersökningsföretaget Universum Communication har utsett Sodexo, Unionen och Volvo Cars till ”Årets Employer Branding-företag 2019”. Utmärkelsen tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter. 

– I hård konkurrens från andra företag valde universitets- och högskolestudenter ut oss som en av Sveriges mest intressanta arbetsgivare. Framtidens talanger väljer företag som drivs av ett högre syfte, bidrar till balans i livet och som skapar utvecklingsmöjligheter. Servicebranschen är en framtidsbransch – med den ökade digitaliseringen och innovationskraften kommer ännu fler utvecklingsmöjligheter, säger Azita Shariati, vd Sodexo AB.

Motiveringen för valet av Sodexo:

”Det här är ett företag som lyckats fokusera och framhäva den bredd av möjligheter som finns för unga talanger inom företaget. Ledningen har involverats i frågorna vilket ger såväl helhet som goda resultat. Vidare håller de en modern kultur som uppmuntrar framtidens talanger.”

Läs mer: De blev Årets Employer Branding-företag 2019

Unionen prisas för att ha lyckats med att förena Unionens interna kultur med extern kommunikation. 

– Utmärkelsen är ett resultat av vårt långsiktiga arbete för att vara attraktiv arbetsgivare. Vilka vi är som arbetsgivare hänger ihop med vad vi står för externt till våra medlemmar, jag är otroligt stolt för priset kommenterar Anna Bergqvist, HR-chef på Unionen.

Motiveringen för valet av Unionen:

”Unionen har under många års tid arbetat aktivt med attraktionsfrågan. Man har kombinerat detta med perspektivet att finna nya medlemmar vilket gör arbetet extra spännande och nytänkande. Frågorna är väl förankrade i ledningen och i marknadsföringen visas en bred bild av det djup av möjligheter som finns hos denna arbetsgivare. Vi tror därför att denna organisation kan inspirera många andra genom sitt långsiktiga och dynamiska arbete med frågorna.”

Läs mer: Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

Årets employer branding-person blev Carol Lundqvist för Stockholms stad som numera arbetar på Trafikverket samt Per Tillman, Autoliv.

Årets hederspris tilldelades  Niclas Lamberg ,Trafikverket och Årets hederspris emeritus gick till Åse Juhlin och Grete Solvang, LKAB.

Charlotte W Wiehe, TUI Nordic och Helena Söderberg, JM, utsågs till Årets Personaldirektör medan Årets Nykomling blev Jensen Education och Kraftringen.

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här