nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Cloud Computing with man using a laptop in a modern gray chair

Användning av molntjänster ökar

Andelen svenska företag som köpte molntjänster ökade mellan 2016 och 2018. De vanligaste molntjänsterna var fillagring samt e-post. Andelen som köpte dessa tjänster ökade från 33 procent till 42 procent respektive 32 procent till 41 procent, visar statistik från SCB.

Cirka 57 procent av samtliga företag med 10 anställda eller fler köpte någon typ av molntjänst under 2018. Den tjänst som företagen använde minst av de tjänster som efterfrågades i frågeformuläret var datorkraft för att köra företagets egen mjukvara. Andelen företag som angav att de använde denna tjänst ökade mellan 2016 och 2018 från 12 procent till knappt 15.

Företag som köpte molntjänster delade vanligtvis server med andra företag. Ungefär 33 procent av företagen fick tjänsten levererad på detta sätt, medan 21 procent angav att servern de använde var exklusivt reserverad för det egna företaget.

Läs mer: Ekonomichefer i större företag positiva till molntjänster

De molntjänster som ökade mest mellan 2016 och 2018 var användning av kontorsmjukvara, till exempel ordbehandlings- eller kalkylprogram samt databastjänster. Bland dessa tjänster ökade andelen från 21 procent till 30 procent. Även mjukvara för bokföring, redovisning eller ekonomistyrning samt mjukvara för hantering av kundinformation ökade mycket.

Om man tittar på näringsgren var det främst företag i informations- och kommunikationsbranschen som använde molntjänster där andelen var närmare 84 procent. Den näringsgren där näst flest företag använde molntjänster var IKT-sektorn, andelen där var 81 procent.

Läs mer: Förväntad fördubbling av molntjänster till 2020

Andelarna bland de näringsgrenar där användning av molntjänster var vanligast har ökat stadigt de senaste åren. Den största ökningen har dock skett i energi och återvinningsbranschen där andelen företag som använde någon typ av molntjänst ökade med 28 procent sedan 2016. Den bransch som köpte minst molntjänster var hotell och restaurangbranschen där andelen var 30 procent.

Etiketter:, ,

Fler nyheter

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här