nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Tomas Otterbring

Anställda i kontorslandskap mindre nöjda med sina arbeten

En ny studie från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet visar att ju fler som delar arbetsplats desto mindre nöjda är de anställda och desto svårare anser de det vara att ha en bra dialog med sina kollegor.

Tobias Otterbring, doktor i psykologi, har tillsammans med kollegor vid CTF studerat sambandet mellan olika kontorstyper och anställdas välbefinnande. Studien bygger på svar från anställda i fyra olika kontorstyper: eget så kallat cellkontor, delat kontor samt litet och medelstort öppet kontorslandskap. Forskarna har undersökt vilken inverkan de olika kontorstyperna har på de anställdas jobbnöjdhet, välbefinnande och lätthet att interagera med kollegor. 

– Resultatet från studien visar på ett negativt samband mellan antalet anställda som delade kontor och de anställdas jobbnöjdhet. Anställda med egna kontor eller som delade kontor med en till två kollegor var nöjdare, mådde bättre och upplevde det enklare att interagera med sina kollegor än de som arbetade i öppna kontorslandskap, säger Tobias Otterbring

Öppna kontorslandskap sägs ha kortsiktiga ekonomiska fördelar, men dessa kan enligt Tomas Otterbring vara avsevärt lägre än de kostnader som kan kopplas till minskad jobbnöjdhet och lägre nivåer av välbefinnande.

– Beslutsfattare bör därför tänka på hur en given kontorstyp påverkar de anställda, snarare än att enbart fokusera på kostnadseffektiv layout, flexibilitet och produktivitet, avslutar han.

Studien är nyligen publicerad i tidskriften Scandinavian Journal of Work, Environment & Health.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här