nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Alltför kort semester för småföretagarna

I en undersökning som Företagarna gjort visar det sig att bara 25 procent av de tillfrågande småföretagarna har möjlighet att ta ut fyra veckors sammanhängande semester.

Företagarnas vd Günther Mårder anser att resultatet av undersökningen är besvärande eftersom alla människor behöver vila och rekreation för att fungera.

– För att må bra både psykiskt och fysiskt måste vi tillåta återhämtning. Det är något som företagare får i allt för liten utsträckning i dag, säger han.

Och även de som tar ut semester har svårt att vara helt lediga från sitt arbete. 42 procent anger att de aldrig kan vara helt lediga när de väl tar semester, och i genomsnitt spenderar de 9,5 timmar per vecka på arbete. Löner ska betalas ut även under semestern och då stiger naturligtvis behovet och pressen att leverera ett stadigt kassaflöde året runt.

– Samtidigt kvarstår i många fall behovet av kontaktbehov och tillgänglighet, ett missat samtal kan i praktiken innebära en förlust om en potentiell kund direkt går vidare till en konkurrent, fortsätter Günther Mårder.

Han påpekar också att det finns en skillnad mellan frivilligt och ofrivilligt arbete under sommaren, eftersom sommarmånaderna är en naturlig högsäsong för fler branscher som service och turism.

– Det är så klart positivt och bidrar till både tillväxt och jobb. Sen tror jag dessutom att det finns en del som brinner så mycket för sin idé och sitt företag att de aktivt väljer bort semester för att de hellre vill utveckla sitt företag än att vara lediga, avslutar Günther Mårder.

Taggar:

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här