nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Alltför kort semester för småföretagarna

I en undersökning som Företagarna gjort visar det sig att bara 25 procent av de tillfrågande småföretagarna har möjlighet att ta ut fyra veckors sammanhängande semester.

Företagarnas vd Günther Mårder anser att resultatet av undersökningen är besvärande eftersom alla människor behöver vila och rekreation för att fungera.

– För att må bra både psykiskt och fysiskt måste vi tillåta återhämtning. Det är något som företagare får i allt för liten utsträckning i dag, säger han.

Och även de som tar ut semester har svårt att vara helt lediga från sitt arbete. 42 procent anger att de aldrig kan vara helt lediga när de väl tar semester, och i genomsnitt spenderar de 9,5 timmar per vecka på arbete. Löner ska betalas ut även under semestern och då stiger naturligtvis behovet och pressen att leverera ett stadigt kassaflöde året runt.

– Samtidigt kvarstår i många fall behovet av kontaktbehov och tillgänglighet, ett missat samtal kan i praktiken innebära en förlust om en potentiell kund direkt går vidare till en konkurrent, fortsätter Günther Mårder.

Han påpekar också att det finns en skillnad mellan frivilligt och ofrivilligt arbete under sommaren, eftersom sommarmånaderna är en naturlig högsäsong för fler branscher som service och turism.

– Det är så klart positivt och bidrar till både tillväxt och jobb. Sen tror jag dessutom att det finns en del som brinner så mycket för sin idé och sitt företag att de aktivt väljer bort semester för att de hellre vill utveckla sitt företag än att vara lediga, avslutar Günther Mårder.

Taggar:

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här