nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Allt fler svenskar vill byta jobb

Folkuniversitetets Mitt-i-karriären Barometer 2017 visar att 71 procent av svenskarna i åldern 40-55 år vill byta arbetsgivare eller yrkesroll. Men det är bara 13 procent som aktivt söker nytt jobb. Den främsta anledningen till detta är att de inte vet vad de vill jobba med. 

Andelen svenskar som vill byta jobb ökar. 2013 var det 61 procent som ville göra det.

Att inte fler aktivt söker nytt jobb beror enligt 31 procent av svaren på att de inte vet vad de vill arbeta med. Bara 12 procent anger att de inte hittar något nytt jobb eller att konkurrensen är för hård.

– Det som sticker ut är att många vill ta sig vidare, men saknar verktyg för att lyckas, säger Mona Lanneskog, marknadschef på Folkuniversitetet Stockholm.

Barometern 2017 visar att 43 procent av svenskarna inte har något mål med yrkeslivet, en ökning på 7 procent sedan 2016. 37 procent känner sig oinspirerade och 42 procent anser att det är svårt att hantera arbetsbelastningen. Varannan svensk vill lära sig att utnyttja sina styrkor bättre. 

– Livet är för kort för att ha tråkigt på jobbet. Faktum är att det är ganska lätt gjort att sätta upp mål för karriären och göra en plan för hur man når dit. Man behöver lära sig att känna efter, strukturera upp och få syn på mönster. Sen brukar kraften att förändra komma av sig själv, säger Charlotte Hågård, karriärcoach och föreläsare på Folkuniversitetet Stockholm. 

Det finns dock en grupp som trivs bättre än andra med sin arbetssituation och det är egna företagare. Endast 14 procent är intresserade av att lämna jobbet som egenföretagare.

De fyra viktigaste faktorerna för att byta arbetsplats

1. Bra lön och förmåner, 45 procent

2. Inspirerande arbetsuppgifter,42 procent

3. Trevliga kollegor, 26 procent

4. Att uppskattas för den man är, 19 procent

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Mellan den 1–8 augusti 2017 har sammanlagt 1 021 intervjuer genomförts med män och kvinnor 40–55 år som är anställd/egen företagare.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Bli bättre på att övertyga, beröra och inspirera

Förmågan att framföra sitt budskap på ett effektivt och engagerande sätt är något som alla chefer har nytta av att utveckla. Nu finns en ny bok i ämnet som ger insikt i både de retoriska grundverktygen och förmågan att få till ett bra framförande.

Hur svårt kan det vara?

Vad är det som gör att det jag säger inte fastnar? Jag har ju sagt det så många gånger. Det är inte raketforskning vi pratar om utan vanlig verksamhetsinformation. Det som händer är helt enkelt att vi kan höra samma sak men uppfatta helt olika saker.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här