nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Hela 34 procent av de verksamheter som rekryterar berättar att de sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat kandidaterna i sociala medier.

Allt fler arbetsgivare kollar kandidater via sociala medier

Den personliga information som publiceras i sociala medier får en allt större inverkan när företag rekryterar. För sju år sedan gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier, i dag kollar fyra av tio företag upp möjliga kandidater.

Den som är aktiv på sociala medier bör också känna till att det som publiceras kan komma att bli en del av underlaget i en rekryteringsprocess och att det blir allt vanligare att kandidater sorteras bort efter en sådan kontroll.

Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

– Det framkommer av den undersökning som Stockholms Handelskammare genomfört att 34 procent av företagen sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Personer som lägger ut information om sig själva på nätet måste vara medvetna om att det de publicerar kan bli en del av underlaget i en jobbsökarprocess, säger Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

 

Här är några av undersökningens resultat: 

• Hela 34 procent av de svarande berättar att de sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Det är den högst siffran sedan den första undersökningen 2008. 

• Det finns en optimism hos företagen. Hela 90 procent av arbetsgivarna uppger att de planerar att nyanställa de närmaste månaderna.

• Bemannings- och rekryteringsföretagen vill i allt högre utsträckning kontrollera om kandidater har begått brott eller förekommit i stämningsärenden. Det är hela åtta procentenheter fler än i motsvarande undersökning från 2015.

• Företagen prioriterar vikten av mångfald på arbetsplatsen. Samtliga grupper av företag graderar nu kandidaternas kunskaper i svenska språket i större utsträckning än tidigare. Det underlättar för företagen att matcha kandidatens språkkunskaper med rätt arbetsuppgifter och i högre grad möjliggöra en anställning. 

Fler nyheter

Årets Employer Branding-företag utsedda

Undersökningsföretaget Universum Communication har utsett Sodexo, Unionen och Volvo Cars till ”Årets Employer Branding-företag 2019”. Utmärkelsen tilldelas företag som aktivt involverar hela organisationen i employer branding-frågor och som erbjuder bra karriär- och utvecklingsmöjligheter. 

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här