nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Hela 34 procent av de verksamheter som rekryterar berättar att de sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat kandidaterna i sociala medier.

Allt fler arbetsgivare kollar kandidater via sociala medier

Den personliga information som publiceras i sociala medier får en allt större inverkan när företag rekryterar. För sju år sedan gjorde ett av tio företag bakgrundskontroller i sociala medier, i dag kollar fyra av tio företag upp möjliga kandidater.

Den som är aktiv på sociala medier bör också känna till att det som publiceras kan komma att bli en del av underlaget i en rekryteringsprocess och att det blir allt vanligare att kandidater sorteras bort efter en sådan kontroll.

Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

– Det framkommer av den undersökning som Stockholms Handelskammare genomfört att 34 procent av företagen sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Personer som lägger ut information om sig själva på nätet måste vara medvetna om att det de publicerar kan bli en del av underlaget i en jobbsökarprocess, säger Lotta Andersson, utredare vid Stockholms Handelskammare.

 

Här är några av undersökningens resultat: 

• Hela 34 procent av de svarande berättar att de sorterar bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Det är den högst siffran sedan den första undersökningen 2008. 

• Det finns en optimism hos företagen. Hela 90 procent av arbetsgivarna uppger att de planerar att nyanställa de närmaste månaderna.

• Bemannings- och rekryteringsföretagen vill i allt högre utsträckning kontrollera om kandidater har begått brott eller förekommit i stämningsärenden. Det är hela åtta procentenheter fler än i motsvarande undersökning från 2015.

• Företagen prioriterar vikten av mångfald på arbetsplatsen. Samtliga grupper av företag graderar nu kandidaternas kunskaper i svenska språket i större utsträckning än tidigare. Det underlättar för företagen att matcha kandidatens språkkunskaper med rätt arbetsuppgifter och i högre grad möjliggöra en anställning. 

Fler nyheter

Hur får man det roligare på jobbet?

Den 22 september kommer Ami Hemviken, som utsågs till Årets Talare 2017, ut med med sin debutbok "Le! Det är inte tanken som räknas." Boken handlar om hur man med större medvetenhet och små förändringar av sitt sätt att agera kan få det roligare på jobbet - samtidigt som man bidrar till en mer kreativ och framgångsrik arbetsplats.

Handelns bästa företag korade

Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

3 tips på fokuserat arbete hemifrån

I en artikel i Harvard Business Review tar time management-coachen Elizabeth Grace Saunders upp frågan om hur man håller sig fokuserad när man arbetar hemifrån. Hon har sett att de personer som är mest fokuserade och effektiva när de arbetar hemifrån är de som kan sätter tydliga gränser så att de kan få jobbet gjort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här