nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Alla ska bygga varumärket

Nya vindar blåser när det gäller bygget av varumärken. Nu är det inte längre marknadsavdelningen som har ansvar för detta utan det är hela företagets ansvar och alla medarbetare måste vara med och bidra.

I boken Human up! Som skrivits PR-experterna Pia Lanneberg och Kristina Bexelius presenterar de hur man genom att stärka och lyfta fram den viktigaste resursen – medarbetarna- som chef kan skapa en attraktiv arbetsplats och ett mänskligt varumärke. 

Boken riktar sig till den som vill utveckla ditt ledarskap och som förstår poängen med att rikta strålkastarljuset på medarbetarna. I boken blandas teori med exempel, konkreta råd och verktyg som man som vd kan använda direkt i sin vardag.

Läs mer: Nytt verktyg för att nå kundens hjärna

Författarna konstaterar att för de företag som förstår att kulturen och människorna är själva varumärket, blir den mänskliga aspekten av varumärkesbyggandet självklar. Varumärkessyfte och värderingar har blivit ett konkurrensmedel och ett framgångsrecept.

Human up! lär vd:n hur denne:

– stärker sitt chefsvarumärke.

– stärker teamets varumärke och rykte internt.

– stärker företagsvarumärket genom att lyfta fram experterna.

Läs mer: Konsten att få till värdegrunden

Pia Lanneberg är utbildad journalist med över 20 års erfarenhet av kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete. Hon grundade en nordisk PR-byrå där hon arbetade som vd i många år. Hon är även ett flitigt anlitat bollplank för chefer, ledare och entreprenörer och har tidigare skrivit boken Ett starkt varumärke – din vassaste konkurrensfördel.

Kristina Bexelius är journalistutbildad statsvetare och har en bakgrund från bok- och tidningsförlag. Hon har arbetat som PR- och kommunikationschef på ett utbildningsföretag på både strategisk och operativ nivå. Hon är idag affärscoach och kommunikationsstrateg med gedigen erfarenhet av att facilitera workshops inom bland annat visions- och värderingsarbete.

Human up! ges ut av bokförlaget Liber.

Fler nyheter

Hållbarhet en viktig fråga

En ny rapport visar att potentiella medarbetare anser att företag och organisationer som arbetar aktivt med hållbarhet har högre attraktionskraft. Likaså är det viktigt för många verksamheter att vara etablerade i en kommun som arbetar för hållbar utveckling.

AI kan hjälpa ledare

En ny studie visar att Artificiell intelligent, AI, förstärker framgångsrika ledares färdigheter, hjälper dem att sätta bättre mål och frigöra tid. AI kan hjälpa ledare att vara just ledare.

Nytt verktyg som stöttar chefer

Prevent har tillsammans med Svenskt Näringsliv, LO och PTK tagit fram ett enkelt webbverktyg som ger tips och råd om hur man som ledare skapar en hållbar arbetsmiljö där alla trivs och känner sig delaktiga.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här