nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe stock

9 tips för att skapa en innovationskultur

Baserat på ny forskning har ManpowerGroup sammanställt nio tips för att skapa en innovationskultur.

I takt med att allt högre krav ställs på företags innovationsförmåga blir organisationskulturen en avgörande konkurrensfördel, eftersom den möjliggör – eller motverkar – innovation.

– Många företag har svårt att ställa om till ett nytt mindset, men att satsa på innovation ger många viktiga konkurrensfördelar. Företag som uppmuntrar nytänkande får större avkastning på digitala investeringar och lättare att både rekrytera och behålla talangerna på arbetsmarknaden, säger Marianne Hagen, vd för Right Management, karriärpartnern i ManpowerGroup.

Läs mer: Medarbetare vill hellre experimentera själv.

Att ta steget från idé till innovation kräver struktur, handlingskraft – och mod att göra på nya sätt. Därför har Right Management och ManpowerGroup sammanställt nio tips för att skapa en innovationskultur, baserat på aktuell forskning kring framgångsfaktorer för innovativt ledarskap.

Läs mer: Så skapar ni innovation

9 delar i en innovativ kultur

1 Tillit. En tillitsfull kultur hjälper idéer att växa till innovation. Skapa en trygg miljö där det finns utrymme för att dela idéer och våga misslyckas.

2 Nyfikenhet. En icke-auktoritär och coachande ledarstil är nyckeln till att ta vara på medarbetarnas nyfikenhet. Ställ er frågan: ”Hur skulle man kunna göra istället?”.

3 Experimentlust. Att våga testa sig fram och utmana status quo är en förutsättning för en innovationskultur. Experimentera samtidigt som ni fokuserar på era långsiktiga mål.

4 Uthållighet. En kultur där uthållighet premieras når längre. Ge medarbetarna stöd och riktlinjer för att gå från idé till faktiskt utförande.

5 Grit. Förmågan att hålla fast vid långsiktiga mål och att inte ge upp vid motgångar kallas ibland grit. Uppmuntra ihärdighet när det är uppförsbacke.

6 Samarbete. Ensam är inte stark i en snabbt föränderlig värld. Se till att medarbetare löser uppgifter tillsammans med andra för större chanser att lyckas.

7 Kommunikation. Många uppgifter kan lösas mer effektivt genom att helt enkelt prata med varandra. Uppmuntra medarbetarna att lyssna på varandra och att dela sina idéer.

8 Mångfald. Personer med olika erfarenheter, förmågor och egenskaper ger olika infallsvinklar. Dra nytta av allas perspektiv och samarbeta för innovativa lösningar.

9 Läraktighet. Viljan och förmågan att lära nytt är ofta viktigare än det människor redan kan. Uppmuntra att ta till sig ny kompetens och att dela med sig av lärdomar till andra.

Fler nyheter

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här