nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto: Adobe Stock

5 tips för att skapa en positiv bild av dig själv på nätet

Arbetslivspanelen Manpower Work Life visar att nästan tre av fyra chefer, 71 procent, kollar upp människor de möter i yrkeslivet på nätet – och ibland påverkar efterforskningarna samarbetet med kollegorna.

– I dag är det mer regel än undantag att chefer och rekryterare gör efterforskningar på nätet för att vara träffsäkra i rekryteringen. På en snabbföränderlig arbetsmarknad är det avgörande att hitta personer med rätt förmågor och drivkrafter. Den digitala närvaron kan vara ett sätt att stå ut i konkurrensen, säger Helen Remnås, chef för rekrytering på Experis, Sveriges största rekryteringsbolag och en del av ManpowerGroup.

Ditt digitala avtryck kan vara lika viktigt som ett CV när du söker jobb.

– Kollar man upp en person på nätet i jobbsyfte kan man även få reda på privata saker, allt från fritidsintressen till politiska åsikter. För den chef som gör efterforskningar är det är viktigt att reflektera kring egna fördomar och låta den andres kompetens och professionella agerande väga in i slutsatserna, menar Helen Remnås.

Läs mer: Konsten att använda Linkedin på rätt sätt

Även arbetsgivarna har anledning att tänka igenom sina digitala fotspår. 27 procent av svenskarna uppger att de har avstått från att söka en tjänst efter att ha googlat på arbetsgivaren – och nästan var tionde, 9 procent, har sagt upp sig från sitt jobb på grund av information de hittat på nätet.

Läs mer: Gör rekryteringsstrategin värderingsstyrd

Fem tips – så skapar du en positiv bild av dig själv på nätet

1. Tänk igenom hur du vill framstå

I en rekryteringsprocess kan all information om dig på nätet bli pricken över i:et – eller spiken i kistan. Tänk igenom hur privata bilder eller interna skämt kan uppfattas av en utomstående, om du låter inläggen var offentliga.

2. Dra fördel av sociala medier

Att vara flitig på sociala medier betraktas ofta som positivt. En aktiv LinkedIn- eller Twitterprofil visar på engagemang, kommunikativ förmåga och att du kan bli en bra ambassadör för arbetsgivaren.

3. Visa respekt

Ett provokativt inlägg eller en ogenomtänkt kommentar kan säga mycket om ditt omdöme – inte minst om du uttrycker dig nedsättande om din chef eller arbetsgivare. Skriv inget i affekt, som du inte kan stå för i efterhand.

4. Våga tycka till

Många företag vet att organisationens värderingar är viktigare än någonsin för att locka till sig talanger. Om du är tydlig med dina egna värderingar, så ökar sannolikheten för att du och arbetsgivaren passar bra ihop.

5. Håll ditt CV uppdaterat

I slutändan är det alltid kompetensen som avgör. Publicera gärna ditt CV på sociala nätverk som LinkedIn, och se till att din beskrivning är uppdaterad, relevant, välformulerad och rättstavad.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

4 vanliga metoder för att komma åt dina konton

En ny Sifo-undersökning beställd av mjukvaruföretaget Tieto visar att hälften av svenskarna aldrig byter lösenord och att sju av tio använder samma lösenord till flera internettjänster. Det gör dem till enkla mål för hackare som vill komma åt deras konton och kortuppgifter.

Ny bok om cirkulärt ledarskap

Frida Lundh, rådgivare på konsultbolaget Curamando, har skrivit boken ”Cirkulärt ledarskap” en bok för den som vill jobba smartare - inte mer. Den handlar om hållbar, framgångsrik förändringsledning – hur man får saker att hända utan att köra slut på sig själv.

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här