nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Clas Malmström

5 tips för att kontinuerligt ladda batterierna

Läkaren Clas Malmström menar att vi behöver utmana begreppet överansträngning och fokusera på ”underåterhämtning”, vilket ställer krav på mer proaktivitet hos alla människor som vill leva ett bra liv både hemma och på jobbet.

Clas Malmström är läkare, specialiserad inom psykofysiologisk beteendemedicin och rehabilitering, uppmärksammad för sitt arbete med metodutveckling inom mental friskvård och psykiatrisk rehabilitering. Han har skrivit boken ”Ett bra liv är inte bekvämt” där han pekar på en skenbar paradox i Sverige idag. Trots att vi hör till de osjukaste länderna på planeten mår vi inte bra.

– De vanligaste bristfaktorerna är tillit och ro, vilket beror på intolerans för respektive svårigheter att komma till ro, oförmåga att slappna av, brist på avkoppling och omväxling, förklarar Clas Malmström.

Läs mer: Ta kontroll över din tid

Han menar att det är inte är överansträngning som orsakar psykisk utmattning utan ”underåterhämtning”. Bara för att man inte arbetar är det inte automatiskt så att man vilar med kvalitet och återhämtar sig. För att batteriladdning verkligen ska ske måste man först försätta sig i ett harmoniskt, rofyllt, närvarande sinnestillstånd.

Läs mer: Konsten att som stressad hantera krav på kreativitet

– ”Mental hygien” har blivit en bristkompetens. I den allmänna debatten framförs gång på gång åsikten att vi arbetar för mycket och att det är jobbet som stressar oss sönder och samman. Men vi svenskar jobbar mindre än i de flesta jämförbara länder. I själva verket är det inre stress oro, grubblerier, känsla av otillräcklighet, rädsla för kontrollförlust, duktighetsnoja och liknande egna tankemönster som har ökat. Yttre stressorer har vi svenskar faktiskt mindre av än i de flesta andra länder, fortsätter Clas Malmström.

Clas Malmströms 5 tips att kontinuerligt ladda batterierna

1. Mental avslappning och närvaro.

2. Andas med magen – långsamt! De flesta gör andningsövningar alldeles för fort och då blir det inte rätt effekt.

3. Omväxling – aktivera olika delar av hjärnan och kroppen från ena stunden till andra.

4. Motionera. Helst ute i friska luften.

5. Resonera med dina ”måste-känslor” och utmana kontrollbehovet som skapar onödig oro.

Fler nyheter

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Hur viktiga är psykologiska kontrakt?

I relationen mellan arbetsgivare och anställda skapas psykologiska kontrakt som ett oskrivet komplement till det formella anställningskontraktet. Genom att förstå betydelsen av psykologiska kontrakt kan arbetsgivare utveckla ett medvetet och strategiskt relationsinriktat ledarskap. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här