nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Kristina Ström Olsson

4 tips för en hälsosam arbetsplats

En undersökning som genomförts på uppdrag av Länsförsäkringar visar att sex av tio småföretagare inte har kompetens att hantera fysisk eller psykisk ohälsa som drabbar en anställd. Nästan lika många upplever att de saknar verktyg för att hantera ohälsa. 

Omkring 100 000 människor i Sverige är sjukskrivna från sitt jobb på grund av psykisk ohälsa och antalet har ökat med nästan 130 procent sedan 2011.

Statistiken över sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa inkluderar inte de som presterar sämre på jobbet för att de mår dåligt. På många arbetsplatser är det högt arbetstempo och det är därför nödvändigt att bland annat se över medarbetarnas arbetsbelastning.

– Vår undersökning visar att mer än varannan chef i de mindre företagen anser sig sakna kompetens att ta hand om psykisk ohälsa. Det är mycket oroande med tanke på att sjukskrivning kan ha sin grund i arbetslivet. Och har en medarbetare det besvärligt på hemmafronten är det extra betydelsefullt att jobbdelen fungerar bra, så att den totala påfrestningen inte blir för stor, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.

Runt hälften av småföretagarna uppger också att de saknar verktyg att hantera stress, utmattning eller ångest hos en medarbetare. Lika många saknar verktygen för att stötta vid fysisk ohälsa såsom ryggont.  Bland de lite större småföretagen med 5-10 anställda svarar fler att de har verktyg jämfört med småföretag med 1-4 anställda.

Kristina Ström Olssons 4 tips till chefer för en hälsosam arbetsplats som hjälper till att förebygga ohälsa:

1. Skapa ett gott arbetsklimat genom ett rättvist och stödjande ledarskap med öppen kommunikation.

2. Ge tydliga förväntningar och mål samt ge medarbetaren eget ansvar.

3. Se över arbetsbelastningen och se till att det finns tid för återhämtning i vardagen.

4. Se till att ha stöd av en oberoende expertresurs.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här