nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Kristina Ström Olsson

4 tips för en hälsosam arbetsplats

En undersökning som genomförts på uppdrag av Länsförsäkringar visar att sex av tio småföretagare inte har kompetens att hantera fysisk eller psykisk ohälsa som drabbar en anställd. Nästan lika många upplever att de saknar verktyg för att hantera ohälsa. 

Omkring 100 000 människor i Sverige är sjukskrivna från sitt jobb på grund av psykisk ohälsa och antalet har ökat med nästan 130 procent sedan 2011.

Statistiken över sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa inkluderar inte de som presterar sämre på jobbet för att de mår dåligt. På många arbetsplatser är det högt arbetstempo och det är därför nödvändigt att bland annat se över medarbetarnas arbetsbelastning.

– Vår undersökning visar att mer än varannan chef i de mindre företagen anser sig sakna kompetens att ta hand om psykisk ohälsa. Det är mycket oroande med tanke på att sjukskrivning kan ha sin grund i arbetslivet. Och har en medarbetare det besvärligt på hemmafronten är det extra betydelsefullt att jobbdelen fungerar bra, så att den totala påfrestningen inte blir för stor, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.

Runt hälften av småföretagarna uppger också att de saknar verktyg att hantera stress, utmattning eller ångest hos en medarbetare. Lika många saknar verktygen för att stötta vid fysisk ohälsa såsom ryggont.  Bland de lite större småföretagen med 5-10 anställda svarar fler att de har verktyg jämfört med småföretag med 1-4 anställda.

Kristina Ström Olssons 4 tips till chefer för en hälsosam arbetsplats som hjälper till att förebygga ohälsa:

1. Skapa ett gott arbetsklimat genom ett rättvist och stödjande ledarskap med öppen kommunikation.

2. Ge tydliga förväntningar och mål samt ge medarbetaren eget ansvar.

3. Se över arbetsbelastningen och se till att det finns tid för återhämtning i vardagen.

4. Se till att ha stöd av en oberoende expertresurs.

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här