nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto:Shutterstock

4 tips för att lyckas med ett projekt

När det gäller att lyckas med projekt är de klassiska tipsen att lägga tid på både förberedelse och utvärdering, att sätta tydliga mål och noga förankra syftet. Veronika Fjäll på Framfot Företagsutbildning har ytterligare 4 tips till projektledare.

1. Du är ledare!

Ta på dig ledarrollen! Att driva projekt är att driva ett företag i företaget. Tänk på dig själv som vd i Projekt AB.

2. Kom till insikt!

Det är omöjligt att vara bäst på allt och du behöver ta reda på vilka områden i ditt ledarskap som kan bli bättre.

3. Jobba med gruppens sammansättning

Efter självinsikt kommer gruppinsikt. Att jobba ihop med de som kompletterar dig är bra. Och då inte bara i kompetens utan också i beteende.

4. Fostra beställaren!

Röriga beställningar ger röriga resultat. För att kunna göra en bra leverans och lyckas med ditt projekt behöver du få en klar beställning från projektägaren, och att tydliga beslut fattas vid regelbundna avstämningar under projektets gång.

Läs mer på Framfot Företagsutbildnings hemsida

Text: Veronica Fjäll

Fler nyheter

Jobbrelaterad stress ett stort arbetsmiljöproblem

En ny undersökning visar att över hälften av svenskarna upplever stress på jobbet varje vecka, och en av fem gör det dagligen. Undersökningen visar också att dubbelt så många kvinnor som män har varit sjukskrivna på grund av stress de senaste tre åren och att många företag misslyckas i det förebyggande arbetet med att motverka stress.

Konsten att hitta rätt i apparnas värld

Det gäller att hitta brytpunkten mellan artificiell intelligens som ger superkrafter och en nästan oändlig kapacitet med det vi människor har och som maskiner saknar: visioner, känslor, värderingar och viljan att bidra.

Helhetstänk viktigt vid vd:s löneförhandling

Enligt statistik från Svenskt Näringsliv låg medianlönen för en svensk vd 2017 på 76 000 kronor i månaden. Men när en blivande vd ska förhandla om lönen gäller det att väga in mycket mer än kronor och ören.

Stora arbetsgrupper ger sämre arbetsmiljö

En ny studie visar att storleken på arbetsgruppen påverkar hur vi mår på jobbet. Stora arbetsgrupper har nämligen en stark negativ inverkan på arbetsmiljön. Ju större arbetsgruppen är desto högre är risken för sjukfrånvaro och konflikter. Dessutom är stora grupper ett sänke för medarbetarnas engagemang.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här