3 steg för att stärka relationen mellan chefer och medarbetare

Arbetsmiljö I en undersökning som IT-företaget Talentsoft gjort om trivsel på arbetsplatsen svarar fyra av tio arbetande svenskar att de vill ha en bättre relation till sin chef.

3 steg för att stärka relationen mellan chefer och medarbetare

I undersökningen medgav 41 procent av de arbetande svenskarna att arbetsrelationen till sin närmaste chef gärna hade kunnat vara bättre eller att den inte är bra.

Den höga siffran förvånar Manne Didehvar, generalsekreterare på Sveriges HR förening. Han blir bekymrad över att en så stor andel efterlyser en bättre relation till sin chef.

– Undersökningen visar hur viktigt det är att företag har ett strategiskt fokus kopplat till ledarskap. Vikten av att ha en tydlig plan för att utveckla verksamhetens chefer till goda ledare blir väldigt tydlig. Det är få personer på ledande positioner som naturligt behärskar ledarskapets komplexa konst. Ledarskapet är ett område där man hela tiden kan utveckla sina förmågor och det kräver både kontinuerlig utbildning och vägledning, menar han.

Enligt undersökningen anser mer än var fjärde, 28 procent, att deras arbetsplats endast i liten eller mycket liten utsträckning gör tillräckligt för att se till att de anställda har en bra arbetsrelation till cheferna. Det kan få stora konsekvenser för trivseln på en arbetsplats, påpekar Allan Nygaard, Nordic Regional Director på Talentsoft:

– Vi menar att en bra arbetsmiljö beror på flera faktorer, men särskilt relationen mellan ledare och medarbetare har stor betydelse. Om företag inte lyckas skapa de rätta förutsättningarna för att bygga och behålla bra relationer kan det snabbt gå ut över den allmänna trivseln, säger Allan Nygaard.

Undersökningen genomfördes online av Kompas Kommunikation och YouGov bland 1 012 svenskar.

Talentsoft förslag på de 3 första stegen för att stärka relationen mellan chefer och medarbetare:

1 Respektera varandras yrkeserfarenhet och roller

Acceptera att ni har olika yrkesroller och erkänn att ni har olika kompetenser som tillsammans bidrar till att säkerhetsställa en fungerande verksamhet. Diskutera hur ni kan dra nytta av varandras kompetenser.

2 Ställ krav

Som anställd kan man känna att chefen ofta ställer många krav på en. Men det är viktigt att komma ihåg att medarbetaren också får ställa krav på sin chef – särskilt när det kommer till att förbättra arbetsrelationer. Samtidigt är det viktigt att båda parter är tydliga med sina förväntningar av varandra.

3 Involvera varandra

Det är lättare att uppskatta och förstå varandra om man känner sig hörd och involverad. Därför är det viktigt att både medarbetaren och chefen tar en aktiv roll och visar intresse för varandras professionella vardag.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.