10 tips för att öka försäljningen

Försäljning och försäljningsresultat är frågor som får varje vd att sova dåligt om natten. Här ger vi några tips både för att säkerställa och öka försäljningen. Och härigenom kan vi kanske se till att nattsömnen blir bättre.

10 tips för att öka försäljningen

Att öka ett företags försäljning är både svårt och ganska enkelt. Det gäller först och främst att ha ett antal idéer om vad man vill göra och sedan att försöka. Just att systematiskt prova olika saker och se till att få med sig sin personal är det viktigaste. Och när förbättringarna börjar komma så blir de ofta självuppfyllande vilket gör att man fortsätter öka av bara farten. Och visst underlättar det om det finns en säljkultur på plats. Här kommer tio tips för att bidra till en bättre kultur och bättre siffror:

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

1. Gör en säljplan och följ den. Det kan låta enkelt, men många slarvar redan här. Och att också ha regelbundna uppföljningsmöten enligt plan är viktigt och skapar i sig ett säljfokus.

2. Följ upp hela tiden. Alla ska veta exakt vad som ska åstadkommas och ha tydliga uppföljningsmöten där varje säljare får redovisa sina resultat inför gruppen. Prata resultat, sälj och mål hela tiden.

3. Ett av de viktigaste råden är att få befintliga kunder att köpa mer. Försök komma på nya erbjudanden som kan underlätta för dessa kunder, ha kontinuerliga möten med dem och var extremt rädd om dem.

4. Det är viktigt för en säljare att vara omtyckt av kunderna. Nästan alla gör helst affärer med den de gillar. Många gånger har man i stort samma erbjudanden som konkurrenterna. Då är det servicenivån och kundbemötandet som avgör affären.

5. Glöm inte bort att ständigt nykundsbearbeta. Att underlåta detta är ett vanligt och allvarligt misstag eftersom det ofta är jobbigare för säljarna. Så driv på så att de har fokus på detta även om de satsar på att sköta de befintliga kunderna.

6. Se till att ni har ett tydligt erbjudande. Det handlar om att göra det enkelt för kunden och finns det för många olika saker att välja mellan kan det bli svårt och motverka köpbeslut. Det finns ju också alltid möjlighet att sälja in nya saker längre fram när relationen är mer etablerad.

7. Lär dig mer om hur du ska använda sociala medier som säljkanal. Idag använder fortfarande alldeles för få företag dessa kanaler. Ta reda på hur andra företag gör som liknar er och börja lära er. Sedan är det bra att prova. Fördelen med digitala medier och sociala medier jämfört med traditionella sätt är att man direkt får svar på om något fungerar eller inte.

8. Kopiera andra företag mer generellt. Att ha en kontinuerlig omvärldsbevakning är smart. Då kan man plocka upp det bästa från konkurrenterna utan att riskera att göra dyra misstag som early adapter.

9. Var snabb i kommunikationen med dina kunder. Genom att alltid återkoppla och att vara snabb med offerter så vinner man över sina konkurrenter.

10. Slutligen, tänk på att försäljning alltid handlar om att lösa kundernas problem. Om ni är duktiga på det så kan framgången nästan alltid garanteras.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.